Omzetverlies foodservice 2% in vierde kwartaal


Foodservice - Het 4e kwartaal is in waarde met 2% gedaald en heeft geen verandering kunnen brengen aan de daling van 2,5% over het hele jaar. In volume daalt de foodservicemarkt nog sterker, namelijk met 4%. De zomer heeft weliswaar een lichte opleving gegeven, maar de bezoeker/gast blijft vooral in de zorg, bedrijfsrestaurants en bij tankshops terughoudend in zijn bestedingen. De verwachting is dat foodservice in 2014 dicht tegen de 0% zal uitkomen. Horeca daalt in 4e kwartaal, maar leeft op in de eerste periode van 2014. Horeca is in het 4e kwartaal met 1% gedaald en doet het een stuk beter dan foodservice totaal. Vooral het 1e kwartaal in 2013 heeft de ontwikkeling sterk naar beneden getrokken. In 2013 is het aantal bezoekers gestegen, het aantal vestigingen gegroeid en de omzet van horeca met +2,6% in periode 1 van 2014 sterk uit de startblokken gekomen. Naar verwachting zal horeca overall in 2014 een lichte plus laten zien. De omzetdaling voor de drankensector ligt in het 4e kwartaal op -2% toch net weer wat lager dan in de voorgaande twee kwartalen. Des te opvallender is de groei van bijna 5% in de eerste periode van 2014 voor deze sector. Fastservice daalde het 4e kwartaal ‘slechts’ met -0,9% door een flinke opleving in de laatste periode van 2013. Restaurants hebben het laatste kwartaal stabiel afgesloten en deden het net zo goed als hetzelfde kwartaal vorig jaar. Zorg zakt Door alle veranderingen in de zorgsector is het juist de ouderenzorg die sterk achteruit loopt met een daling van meer dan 6% in het 4e kwartaal van 2014. Ook de benzinesector (door o.a. de accijnsverhoging) en de bedrijven (door o.a. de huidige economische ontwikkelingen) zakken terug. Dit zijn eerder structurele ontwikkelingen die ook in 2014 zullen leiden tot een daling in deze sectoren. De cijfers zijn afkomstig van Foodstep en hebben betrekking op de ontwikkeling tot en met periode 13, 2013 vergeleken met de voorgaande jaren. De cijfers zijn gebaseerd op de inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over foodservice, eigen cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten en worden getoetst bij het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Bron: Foodstep/FSIN/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid