Ondernemers geloven weer in franchise


Beurzen – De Franchise- en Formulebeurs Onderneem’t! in Hoevelaken, afgelopen vrijdag en zaterdag, heeft laten zien dat ondernemers weer geloven in franchise. Ondernemers namen de tijd zich uitvoerig voor te lichten en toonden ook de bereidheid zelf te willen investeren in goede formules. Ondernemers waren de afgelopen jaren wat voorzichtiger geworden zich aan te sluiten bij formules. Door rechtszaken over te hoog uitvallende organisatie- en marketingbijdragen en verkeerde omzetprognoses in de beginfase waren starters terughoudend geworden. Ook het feit dat moeilijk investeringskrediet kon worden gevraagd bij de banken en de economische dip maakten ondernemers voorzichtig zich aan te sluiten. Tijdens de beurs in Hoevelaken was van die angst weinig te merken. Ondernemers lieten zich goed informeren en gaven ook aan het logisch te vinden dat er zelf moest worden geïnvesteerd. Topondernemer Gerard van der Tweel, eigenaar van diverse supermarkten, drogisterijen, hotels en een evenementenhal, riep de aanwezigen ook op om zich vooral goed voor te laten lichten over de formules waarbij zij zich aan wilden sluiten. “Laat je niet verrassen en vraag door hoe de zaken zijn geregeld zodat je weet waar je je bij aansluit. Maar bedenk ook dat een formule altijd meer voordelen oplevert, dan je zelf als ondernemer kunt realiseren.” Ruim de helft van de aanwezige organisaties van franchiseformules had food als hoofdactiviteit. Sommige daarvan nieuw, sommige bestaand. Cafetariaformule Kwalitaria was vooral op zoek naar goede ondernemers van één van de vele vestigingspunten die de organisatie al in bezit heeft, maar waarvoor nog wel franchisers gevonden moeten worden. De formule wil sterk doorgroeien dit jaar met zo’n 35 vestigingspunten. De keten heeft de afgelopen jaren de wind goed in de rug met tal van activiteiten, bestelmogelijkheden en bezorging. Ook De Beren Eetcafés wil groeien. De formule die oorspronkelijk in Rotterdam is gestart is in de loop van de tijd bezig met verdere uitbreiding in de rest van het land. Inmiddels zijn er meer dan 25 vestigingen in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Flevoland en Utrecht. In het segment ‘rechtsreeks van het land’ was Bee-box aanwezig. Deze, mede door Peter Beukers van bakkerij ’t Stoepje gefinancierde organisatie, wil consumenten thuis wekelijks verrassen met een krat – veelal  biologische – producten die direct bij de boer worden betrokken. Het bedrijf moet het in die strijd opnemen tegen HelloFresh, dat de laatste tijd steeds agressiever bezig is klanten te werven. Trouwe deelnemer aan het tweedaagse event is Febo. Deze van origine Amsterdamse snackbarformule is bezig met een herpositionering van de formule, waarover binnenkort meer bekend wordt gemaakt. Uitgangspunt daarbij is in ieder geval dat een groter accent wordt gelegd op de ambachtelijkheid van de producten, omdat alle producten dagelijks vers worden gemaakt. Verder nieuwkomer BBQenzo. Een formule die zelfstandig of in combinatie met een andere activiteit gerund kan worden, zoals een cafetaria of een school-  en bedrijfscateraar. De formule draait om het ontzorgen bij bedrijfs-bqq of bij particulieren. In de aankomende uitgaven van @FoodClicks worden meer details uit de doeken gedaan over de groeiambities van de verschillende franchiseformules Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid