‘Onderscheid cruciaal om als speciaalzaak te kunnen overleven’


Nieuws - De meeste speciaalzaken in Nederland hebben het moeilijk, maar voor de échte speciaalzaken, voor de ondernemers die zich onderscheiden is de toekomst florissant. Deze conclusie trekken onderzoeksbureau FSIN en brancheorganisatie Vakcentrum in het onderzoek ‘Passie, puur en Beleving, kenmerken van dé speciaalzaak in 2025’ dat dinsdag werd gepresenteerd. Terwijl het totaal aantal speciaalzaken al jaren onder druk staat, groeit het aantal foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken. Consumenten zoeken naar puur, eerlijk, kleinschalig en lokaal en dit zijn dan ook de ontwikkelingen waarin de kansen liggen voor de ondernemers die zich onderscheiden. “De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de regio zijn”, zegt FSIN directeur Jan Willem Grievink. “Hierin bestaat dan meer dan de helft van het assortiment uit producten die de supermarkt niet heeft. Vanzelfsprekend is de speciaalzaak online goed vindbaar en bereikbaar voor klanten. Het is ook essentieel dat de ondernemer buiten de bestaande kaders kan denken en dat dan ook doet. Maar de ondernemer moet vooral in alles op een bijna extreme manier de klant centraal stellen.” Onderscheidend Volgens Patricia Hoogstraaten, directeur van Vakcentrum, ligt de sleutel in het ‘onderscheidend ondernemen’. “Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert. Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder. Door je assortiment, je vakkennis, maar vooral door je eigen verhaal en dat op een creatieve en aansprekende manier over het voetlicht brengen. Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat de ‘gewone’ speciaalzaak niet zal overleven.” Groei De onderzoekers zien in blurring, de grensvervaging tussen detailhandel en horeca, een belangrijke kans om te kunnen groeien. Andere kansen worden gezien in de catering, het toevoegen van een online platform of het leveren aan de horeca. Vanuit de kennis van het product wordt service toegevoegd om de klant beter van dienst te zijn. Dat kan volgens het onderzoek ook betekenen dat de openingstijden veranderen. Ook de locatiekeuze is essentieel. Nu kleinere winkelcentra en winkelvoorzieningen in kleinere dorpen onder druk staan, kan de speciaalzaak de rol van die van de bakker, groenteman of slager overnemen door het assortiment te verbreden. Bron: @FoodClicks Nieuws - De meeste speciaalzaken in Nederland hebben het moeilijk, maar voor de échte speciaalzaken, voor de ondernemers die zich onderscheiden is de toekomst florissant. Deze conclusie trekken onderzoeksbureau FSIN en brancheorganisatie Vakcentrum in het onderzoek ‘Passie, puur en Beleving, kenmerken van dé speciaalzaak in 2025’ dat dinsdag werd gepresenteerd. Terwijl het totaal aantal speciaalzaken al jaren onder druk staat, groeit het aantal foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken. Consumenten zoeken naar puur, eerlijk, kleinschalig en lokaal en dit zijn dan ook de ontwikkelingen waarin de kansen liggen voor de ondernemers die zich onderscheiden. “De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de regio zijn”, zegt FSIN directeur Jan Willem Grievink. “Hierin bestaat dan meer dan de helft van het assortiment uit producten die de supermarkt niet heeft. Vanzelfsprekend is de speciaalzaak online goed vindbaar en bereikbaar voor klanten. Het is ook essentieel dat de ondernemer buiten de bestaande kaders kan denken en dat dan ook doet. Maar de ondernemer moet vooral in alles op een bijna extreme manier de klant centraal stellen.” Onderscheidend Volgens Patricia Hoogstraaten, directeur van Vakcentrum, ligt de sleutel in het ‘onderscheidend ondernemen’. “Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert. Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder. Door je assortiment, je vakkennis, maar vooral door je eigen verhaal en dat op een creatieve en aansprekende manier over het voetlicht brengen. Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat de ‘gewone’ speciaalzaak niet zal overleven.” Groei De onderzoekers zien in blurring, de grensvervaging tussen detailhandel en horeca, een belangrijke kans om te kunnen groeien. Andere kansen worden gezien in de catering, het toevoegen van een online platform of het leveren aan de horeca. Vanuit de kennis van het product wordt service toegevoegd om de klant beter van dienst te zijn. Dat kan volgens het onderzoek ook betekenen dat de openingstijden veranderen. Ook de locatiekeuze is essentieel. Nu kleinere winkelcentra en winkelvoorzieningen in kleinere dorpen onder druk staan, kan de speciaalzaak de rol van die van de bakker, groenteman of slager overnemen door het assortiment te verbreden. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid