Onderzoek: btw-verlaging goed voor detailhandel


Werkgelegenheid - Het verlagen van het algemene btw-tarief is de meest krachtige en directe impuls voor de detailhandel. Een dergelijke maatregel jaagt de groei aan in alle winkelbranches, wat banen schept. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Detailhandel Nederland naar de effecten van belastingen op de consumptie en werkgelegenheid. Het verlagen van het tarief van 21procent naar 18 procent levert alleen al de detailhandel een extra omzet op van gemiddeld 3,22 procent en in een deel van de markt zelfs 7,5 procent. Hierdoor komen er in de sector als geheel 18.000 nieuwe banen bij. Dit positieve effect is vermoedelijk nog sterker in de grensstreek. Een dergelijke prijsverlaging verbetert immers de concurrentiepositie van winkeliers ten opzichte van Duitsland en België. Banenmotor Hoe dan ook zijn belastingmaatregelen die ertoe leiden dat consumenten meer te besteden hebben, gunstig voor de detailhandel en de banenmotor. Een btw-verlaging blijkt zelfs een krachtiger instrument dan het verlagen van de inkomstenbelasting. Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland: “De weg omhoog is definitief ingeslagen, maar er kunnen wel wat extra muntjes in de machine om de groei een impuls te geven. Dat is meteen ook onze boodschap voor Prinsjesdag. Het moet dan gaan om een echte lastenverlichting, geen lastenverschuiving.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid