Online aandeel eten en drinken stijgt snel'


Bezorging – De supermarkten maken serieus werk van het bezorgen- en afhalen van boodschappen en maaltijden. Het online aandeel Nederland in de verkoop van eten en drinken van nu een schamele 2 procent zal daardoor snel oplopen, zo verwachten kenners. Albert Heijn en Jumbo mengen zich in de strijd en gaan de concurrentie aan met maaltijdbezorgers, zoals Hello Fresh en de nieuwe websuper Picnic. De marktleider uit Zaandam eerst, daarna komt ook Jumbo met een concept voor het bezorgen van maaltijden aan huis. De wekelijkse boodschappenbox van Albert Heijn is nu al ‘libe’ en wordt onder de vlag van Allerhande gepresenteerd. De box bevat alle op maat gemaakte boodschappen voor drie maaltijden en wordt gratis bezorgd, dat geldt ook voor de eventueel aanvullende boodschappen. De introductie lijkt een rechtstreeks antwoord op de aangekondigde expansie van het Duitse Hello Fresh dat in ons land in de grote steden al maaltijdboxen verzorgt, alsmede op de websuper Picnic die zegt vanaf volgende maand de dagelijkse boodschappen gratis te bezorgen in Amersfoort. “We hebben een half jaar gewerkt aan dit concept, dat doe je niet van vandaag op morgen”, ontkracht de woordvoerder van Albert Heijn de zogenoemde ‘aanval’ op de andere initiatieven. Brood Aanval of niet, Albert Heijn, maar ook andere ketens zien brood in het bezorgen van maaltijden en boodschappen. Voor de duidelijkheid, de initiatieven worden ontwikkeld naast de mogelijkheid die veel klanten tegenwoordig hebben om de online bestelde kruidenierswaren af te halen bij een ‘pick-up point’. Uit onderzoek van dataleverancier Syndy bleek vorige maand dat het aantal ‘pick-up points’ in amper twee jaar tijd met 680 procent is gegroeid. In januari 2013 waren het er 45, eind 2014 ruim 350. En deze ontwikkeling gaat in hoog tempo door. Volgens Syndy geeft de overgrote meerderheid van de consumenten, 80 procent, echter de voorkeur aan thuisbezorging. Zij zouden bereid zijn hier vier euro voor te betalen. “Het zijn de supermarkten zélf die afhaalpunten prefereren, omdat dat minder investeringen vergt”, aldus het onderzoeksbureau. De massa Ondanks alle ‘effort’ is het online aandeel in de verkoop van eten en drinken in Nederland nog maar een schamele 2 procent. “Het moet nog schaalgrootte krijgen. De massa heeft zich dit gedrag nog niet aangewend. Dat is een kwestie van tijd, net als bij het pinnen en bij de eerste tablets”, zeggen de marktkenners om daar meteen aan toe te voegen dat het steeds meer een logistieke wedstrijd wordt: wie is het beste in staat om spullen zo snel mogelijk bij consumenten te brengen? Niet vreemd dat ook logistieke partners zich mengen in het ‘spel’ dat online wordt gespeeld. Versbedrijf The Greenery test momenteel bij verschillende locaties op beperkte schaal bezorging rechtsreeks aan de klanten. Het bedrijf wil ervaring opdoen om als logistiek service provider klaar te zijn voor de toekomst en aan te haken bij de ontwikkelingen van nieuwe distributiekanalen. Woordvoerder Harm-Jan Eikelenboom benadrukt dat het om een kleinschalige test gaat, die met eigen werknemers wordt ingevuld. “We moeten kijken hoe online verkopen en het distribueren en leveren van groente- en fruit past binnen onze organisatie. De test moet ons daarom vooral duidelijk maken wat wij zoal in de praktijk gaan tegenkomen.” Volgens de woordvoerder is het geen kernactiviteit van The Greenery om klanten rechtstreeks te beleveren, maar wil het bedrijf wel kennis opdoen voor het geval een retailpartij zich aandient. “We moeten ons klaar maken voor een veranderende wereld. Met deze pilot kan het bedrijf daarvoor de noodzakelijk ervaring opdoen.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid