'Online in FMCG naar USD 400 miljard in 2020'

Klant zoekt steeds meer convenience ook in kant-en-klaar maaltijden

Onderzoek - In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan 400 miljard USdollar bedragen, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel. Die voorspelling doet bureau Nielsen op basis van eigen onderzoek naar de veranderende mondiale consumentenbehoeften.

Wereldwijd ziet Nielsen convenience steeds sneller toenemen. Overal ter wereld zijn mensen op zoek naar handige oplossingen die het leven vereenvoudigen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%), terwijl ongeveer één op de vijf consumenten op zoek is naar producten geschikt voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%).

Het Nielsen-rapport ‘Zoektocht naar Convenience’ noemt zes belangrijke factoren die, ondanks lichte variaties per regio, de achterliggende drijfveer zijn voor de toenemende behoefte aan convenience van consumenten in de hele wereld: verstedelijking, kleinere huishoudens, druk stadsvervoer, evoluerende genderrollen, behoeften van verschillende generaties en grotere acceptatie van technologie

Deze factoren hebben een sterke invloed op talloze industrieën, maar met name op de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector. Uit het rapport blijkt dat consumenten hun productkeuzen voor voedingsmiddelen baseren op hun ervaring op drie belangrijke aspecten: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid. Dit heeft geleid tot een sterke groei in kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde 'on demand' services.

Uit het onderzoek blijkt dat een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruik maakt van restaurant- of maaltijdbezorgdiensten. Dat de afname van kant-en-klaar maaltijden en van fastservice, fastfood en straatverkopers  eveneens toeneemt: zo heeft 57% van de consumenten wereldwijd de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht.

Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.

Verder schrijft het rapport dat een evoluerend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten bepalend zijn voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop naar een omzet van 400 miljard USdollar in 2020, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek