Online foodverkopen plussen met 13%


Ontwikkelingen – Online heeft de toekomst. Ook voor foodbedrijven. GfK Panel Services verwacht dat de online verkopen van foodproducten de komende jaren fors stijgt, zo werd duidelijk tijdens het vandaag gehouden netwerkcongres Shopping Today in Almere. De verhouding in online en offline bestedingen in de consumentenmarkt liggen nu nog ruim uit elkaar. Zo wordt 17% online en 83% offline besteed. Maar de percentages veranderen snel, in het voordeel van de online retailers. Zo zal volgens GfK in 2020 36% van de bestedingen online worden gedaan en 64% offline. Ook binnen de bestedingen van food ontstaan er verschuivingen. Nu is het percentage dat online wordt besteed aan eten en drinken nog minimaal, maar volgens Marco Wolters van GfK loopt het percentage snel op. Met 13 procent tot 2020, zo zei hij tijdens het netwerkcongres Shopping Today in Almere. De ontwikkeling maakt duidelijk dat het klassieke model waarbij de ondernemer zijn winkeldeur opent en de omzet binnenstroomt definitief achter ons ligt. Edwin de Ron, Product Sales Manager E-commerce bij Rabobank Nederland, reageerde hierop al eerder in een interview met FoodClicks: “Vroeger was het overzichtelijk: je had een winkel, adverteerde in de lokale krant en bracht soms een folder uit. Maar de markt en de consument verandert. Tegenwoordig kun je niet meer spreken van één type consument en is een groep consumenten ook niet meer eenvoudig met één of enkele traditionele communicatiemiddelen te bereiken.” De Ron wijst op het belang van ‘omnichannel retailing’. “Omnichannel retailing draait om het combineren van elkaar versterkende verkoopkanalen tot een eenduidige beleving van merk, prijs en assortiment.” Marketingtaal, maar wat De Ron zegt is dat behalve bricks (stenen) en clicks (online) ook ‘ticks’ (mobile commerce), ‘flicks’ (folders) en ‘smicks’ (social media commerce) van belang zijn. Ook binnen food dus. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid