Online supermarkt Picnic beste start-up

Awards - Online supermarkt Picnic heeft de Beste Start-up Award 2016 gewonnen tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste nieuwe initiatief op retailgebied.

In januari bepaalde een achtkoppige jury welke van de elf geselecteerde bedrijven tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament een pitch mochten houden voor een zaal gevuld met 500 retailers. Deze ondernemers vonden dat het vernieuwende concept van een online supermarkt die gratis thuisbezorgt de award verdiende. Mede-oprichter Michiel Muller is trots dat Picnic door vakgenoten zo gewaardeerd wordt. β€œDe afgelopen maanden heb ik al vaak over onze onderneming verteld en het is extra leuk om voor een zaal vol collega-retailers te staan. Zij kennen de markt en zijn daardoor extra kritisch. Om dan door hen uitgeroepen te worden als de beste start-up van het jaar, is wel heel bijzonder. Dat geeft ons extra vertrouwen voor de toekomst.” Volgens het juryrapport werd bij de selectie van de drie kanshebbers gelet op passie, het disruptieve karakter, de haalbaarheid en de schaalbaarheid. Op al die punten scoorde Picnic het hoogst. De andere twee genomineerden waren Bloomon en Dyanne Store. Het was de derde editie van de Beste Start-up Award. De verkiezing is een juryprijs die valt binnen het concept ABN AMRO Retailer of the Year.

Distributiemethode
Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Martijn Louws