Online supermarkt Picnic groeide explosief in 2016

Picnic wil in 2017 in Nederland de gratis bezorgservice uitbreiden met nog tien tot vijftien steden

Bezorging - Picnic heeft een positief jaar achter de rug. De online foodbezorgservice bezorgde in 2016 ruim 112.000 kilo bananen, 186.000 liter halfvolle melk en 91.000 komkommers aan consumenten thuis. Ook zag de websuper het klantenbestand met 550 procent groeien.

Eind december meldde de 24.000e klant zich aan voor de online dienst. Een jaar eerder zat de supermarkt nog op 4.332 klanten. Na de eerste acht elektrische bezorgwagentjes in Amersfoort, Leusden en Soest, kwamen daar in de loop van het jaar 72 wagentjes bij, die ook in Utrecht, Maarssen en Almere gingen bezorgen. Het aantal orders steeg in 2016 met 1.152 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal bezorgde Picnic 487.000 volle boodschappentassen gratis aan huis. De 439 bezorgers droegen een kleine vijf miljoen kilo aan boodschappen naar de voordeuren.

Ambities
Voor 2017 heeft Picnic grote ambities. Zo staan er tien tot vijftien nieuwe steden op de planning. “We hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we onze dienst in 2017 willen uitbreiden”, aldus Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. “We denken daarbij aan middelgrote gemeenten als Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer.” Klanten van Picnic kiezen voor een nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de dagelijkse boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk