Online wint ook in food aan belang


Markt – Nederlanders besteden online inmiddels gezamenlijk 160 miljoen euro aan eten en drinken. Dit aankoopkanaal is een van de belangrijkste groeiers van de afgelopen vijf jaar binnen de totale foodmarkt. Ook supermarkten winnen terrein als aankoopkanaal. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). In Nederland wordt inmiddels 57 miljard euro besteed aan eten en drinken. De supermarkten veroveren hierin een steeds groter aandeel. Maar ook de fastservice formules, gemakswinkels en horecabedrijven in de detailhandel, zoals La Place winnen terrein. Dit geldt ook voor bedrijven die online actief zijn. Inmiddels wordt via de ‘digitale snelweg’ 160 miljoen euro uitgegeven aan eten en drinken. “Niet alleen de klassieke kanalen spelen een rol, ook de smartphone of computer gaan de consumptieselectie op z’n kop zetten. De consument vindt niet alleen zelf een oplossing voor zijn consumptiebehoefte, hij laat zich ook vinden en hij laat zich een oplossing aanreiken”, duidt het FSIN de ontwikkeling. Al eerder maakte GfK Panel Services duidelijk dat de verhouding in online en offline bestedingen in de consumentenmarkt in rap tempo veranderen. Zo wordt nu nog 17% online en 83% offline besteed. Maar de percentages veranderen snel, in het voordeel van de online retailers. Zo zal volgens GfK in 2020 36% van de bestedingen online worden gedaan en 64% offline. Ook binnen de bestedingen van food ontstaan er verschuivingen. Nu is het percentage dat online wordt besteed aan eten en drinken nog minimaal, maar volgens Marco Wolters van GfK loopt het percentage snel op. Met 13 procent tot 2020, zo zei hij tijdens het netwerkcongres Shopping Today in Almere. Gerechten Uit de cijfers van het FSIN blijkt verder dat de consument nog wel degelijk buitenshuis wil blijven consumeren, maar dat het niet vanzelfsprekend is dat hij zijn producten en gerechten bij een klassiek horecabedrijf koopt. De consument koopt al heel veel producten voor directe consumptie buitenshuis bij de supermarkt, speciaalzaak of de gemakswinkel. Met ruim 2 miljard euro is dat nu al veel meer dan in de foodservicesector wordt beseft, zo leert een analyse van het FoodService Instituut (FSIN).   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid