Op iedere straathoek een ijssalon

MarkttrendsIJssalons zijn de nieuwe supermarkten. Op iedere straathoek zit er tegenwoordig wel één, al dan niet in combinatie met een koffietentje of chocoladewinkel. Nederland telde zes jaar geleden 675 ijssalons, nu zijn dat er 874, een stijging van bijna 30 procent.

Dat blijkt uit cijfers van Datlinq, dat een database bijhoudt van veranderingen op horecagebied. In Amsterdam verdubbelde het aantal ijssalons in drie jaar tijd, van 28 naar 57. In Arnhem, Utrecht en Maastricht was de stijging in dezelfde periode respectievelijk 67, 46 en 38 procent, meldt NRCQ op basis van de Datlinq-cijfers. De forse toename in Amsterdam komt door een beleidswijziging in 2009. Toen schrapte het stadsbestuur de verplichte horecavergunning voor ijssalons, waardoor het voor ondernemers erg makkelijk is om er een te beginnen.

Creatief
Ruim 60 procent verkoopt naast ijs ook koffie en frisdranken en zeker dertig procent biedt chocolade of een meer exotische combinatie aan. “Zo kunnen ze open blijven in de wintermaanden waarin nauwelijks ijs wordt gegeten”, verklaart Martijn de Bruin van Datlinq. “De huur moet betaald worden, dus moeten de ijswinkels creatief zijn om ook in de wintermaanden voldoende omzet te maken.”

Bron: Nrcq

Auteur: Martijn Louws