Out-of-homemarkt krimpt met 1,7 procent tot en met september

Marktcijfers - Ondanks een gunstig (na)zomerse periode is de omzet in de out-of-homemarkt van januari tot en met september met 1,7 procent gedaald ten opzichte van 2011.

Dat blijkt uit de gezamenlijke berekeningen van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en onderzoekbureau Foodstep. Periode P8 en P9 wisten respectievelijk nog een groei te realiseren van +0,7 en +1,1 procent, maar P10 viel met een negatieve omzet van -4 procent beduidend tegen.

Voor Horeca (= foodservice excl. instellingen/zorg, bedijven en benzinestations) is de daling -1,8% in omzet.

Tot en met periode 10 zijn hotels en restaurants vrijwel stabiel. Fastservice en dranken dalen met -4% en -2%. Echter juist in P10 kennen restaurants met -4% ook een relatief mindere periode, waar ook de drankenverstrekkers wat dieper wegzakken.

De cijfers voor Horeca en Foodservice zijn dus vrijwel identiek, omdat het resultaat van het geheel van bedrijven, instellingen en benzine nauwelijks gunstiger is dan het gemiddelde van Horeca.

De cijfers zijn door het FSIN en Foodstep gevalideerd en hebben betrekking op de ontwikkeling tot en met periode 10, 2012 vergeleken met periode 1 tot en met periode 10, 2011. De grondslag voor deze ontwikkelingen zijn de harde inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over Foodservice, cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten.

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek