Parijse SIAL 2016 toont op twintig voetbalvelden de wereld aan food

Onder het motto ‘Happy Goat, voor borrel en brood’ presenteert Roerink Food Family smeerbare, biologische verse geitenkaas voor op brood of toast

Beurzen - Meer dan 170.000 bezoekers uit 194 landen, ruim 7000 exposanten afkomstig uit 104 landen, 2200 productintroducties, 200 congressen, 21 productsectoren en dat allemaal op een oppervlakte van zo’n 20 voetbalvelden. SIAL 2016 in de Franse hoofdstad Parijs was dit jaar niet alleen groter dan ooit, het was ook een zekere ‘must’.

Op de SIAL 2016, de vijfdaagse beurs die afgelopen zondag tot en met donderdag werd gehouden in de Franse hoofdstad Parijs, zijn alle superlatieven van toepassing. De grootste levensmiddelenvakbeurs ter wereld toonde in het recordaantal van tien hallen de laatste stand van zaken in de internationale levensmiddelenindustrie. Elke zichzelf respecterende aanbieder was er, of deze nou uit de VS, China, Mauritius, Spanje of Nederland kwam. Vlees, vis, gevogelte, delicatessen, zoetwaren, diepvriesproducten, groenten, fruit, frisdranken, alcoholische dranken, zuivel en snacks zover het oog rijkt. Dat maakt SIAL voor een bezoek ook een absolute ‘must’. Nergens vind je een betere beurs waar je gelijkvloers, met brede gangpaden en een duidelijke segmentering volgens de grote foodcategorieën, aanbieders tegenkomt uit landen die je normaal nooit ziet.

Nederland
Op de SIAL was de Nederlandse deelname dit jaar groter dan andere jaren. Zo groeide het aantal Nederlandse exposanten van 150 op de SIAL van 2014 naar 192 nu. Diverse aanbieders presenteerden zich gezamenlijk onder een opvallende oranje uitstraling. Ook positieve ontwikkelingen op het gebied van innovaties. Tijdens deze SIAL had liefst driekwart van de exposanten een innovatie om aan de bezoekers te laten zien én proeven. Voor de SIAL Innovation Award werden meer dan 2200 innovaties ingezonden met de ‘Steaks et boulettes de légumineuses’ van de Franse firma Ici& als winnaar. Innovaties die laten zien wat op dit moment trends in levensmiddelenland zijn: duurzaam, regionaal, met duidelijke herkomst, weinig calorieën, biologisch en gezond. In dit kader was het duidelijk dat quinoa aan een enorme opmars bezig is.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk