Petrol: minder bezoek, minder kopers

Tankstation moet meer servicepunt worden

OnderzoekTankstations maken moeilijke tijden door. De omzet van en marge op brandstoffen verschralen want hoewel het aantal auto’s op de weg toeneemt, zijn de auto’s een stuk zuiniger geworden. Ook de aankoop van tabak bij tankstations staat onder druk: de accijnzen zijn hoog en de locaties langs de grensstreek hebben het hierdoor extra moeilijk. Minder bezoekers, minder kopers.

Dit blijkt uit het Nationaal Petrol Onderzoek (NPO) van Foodstep en Rien de Koning. Het bezoek aan het tankstation is in 2015/2014 met 2,5 procent gedaald ten opzichte van 2014/2013. “Hoewel de daling vorig jaar groter was, wisten tankshops toen met minder bezoekers toch meer mensen tot een aankoop te verleiden (+1 procent). Dit jaar is er ook in het aantal kopers een daling te zien van 10 procent”, aldus onderzoeker Rien de Koning.

Kansen als shop of servicepunt

Op kleine niet-snelweg locaties blijft de trend naar onbemande stations doorzetten, terwijl ‘high-traffic’ locaties juist een uitbouw van producten en diensten laten zien. “Met een langzaam leeglopend bad met brandstofliters wordt de soep elk jaar weer iets dunner, nog eens extra versterkt door een tabaksontmoedigingsbeleid en de verplichte leeftijdscontrole. Langzaam maar zeker zijn beide stromen (benzine en tabak) eindig voor de benzinebranche”, aldus De Koning. Voor locaties liggen er kansen in een rol als shop en servicepunt. De Koning: “Succes zit hem in het loslaten van het oude business model en het maximaal benutten van andere omzetmogelijkheden binnen de locatie. Houd op met brandstof verkopen, wordt horecaondernemer, retailer of vervoersspecialist.”

Het NPO is dé jaarlijkse meting onder ruim 12.000 consumenten over het bezoek aan het benzinestation en het rijgedrag. Het rapport gaat in op het bezoekgedrag aan bemande en onbemande tankstations.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek