Plannen McDonald’s 2018: meer personalisatie en groei aantal McCafés


Convenience - De markt voor eten en drinken verandert, dus verandert McDonald’s mee. De laatste jaren was er een spervuur aan nieuwe initiatieven, met name om het aanbod meer te personaliseren. Daarnaast komt McDonald's in Nederland met zo'n zeventig McCafés erbij. Dit vertelt Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald’s Nederland, in een exclusief interview met @FoodClicks. We spreken met Steijaert in de recent verbouwde McDonald’s in Amsterdam-Zuidoost. Het restaurant is heringericht volgens de laatste maatstaven van de hamburgerketen, maar de vraag is wat die laatste maatstaven zijn? Want in Hongkong wordt al gewerkt aan de nieuwste versie van de restaurants. Vers is daar het devies, met lange en brede vitrines voor verse producten. Een locatie die op het eerste gezicht meer doet denken aan een traiteur dan aan een fastfoodketen. Of dat ook het beeld wordt in Nederland? Steijaert: “We gaan samenwerken met dezelfde ontwerper.” Spervuur McDonald’s heeft de afgelopen jaren een hele serie nieuwe initiatieven genomen. McCafé,  table service, glutenvrije hamburgers, speciale afhaalcounters, gepersonaliseerde hamburgers, nieuwe bestel- en betaalzuilen, de veggie-burger met keurmerk, een nieuwe bestel-app en dan in de in de vier grote steden ook nog bezorgservice McDelivery. De initiatieven maken allemaal onderdeel uit van het creëren van meer kwaliteit en meer beleving. “We hebben de fundamenten opnieuw bekeken en de hele logistieke operatie in de keuken opnieuw aangepast en vormgegeven. Daarom kunnen we de dingen nu ook doen, die we doen. Vroeger lagen er hamburgers in een warmhoudkabinet, nu worden de producten gemaakt direct na bestelling. Dat betekent geen kwaliteitsverlies. Op die manier kun je ook producten naar de wens van de klant maken.” En meer naar eigen wens betekent ook dat de gast tevredener wordt en dat is wat McDonald’s wil: spontane geluksmomentjes realiseren. “Dus moet je de mensen verrassen en een glimlach schenken als ze bij je zijn. Wij hebben daarin als bedrijf een verantwoordelijkheid.” Arbeidsintensiever De aanpassingen die in de restaurants zijn gedaan, hebben niet direct geleid tot een verbetering van de efficiency. Steijaert: “Als we een optelsom maken van alle aanpassingen dan zijn we iets arbeidsintensiever geworden. Natuurlijk proberen we alles zo efficiënt mogelijk te organiseren, maar je moet er ook voor zorgen dat je beantwoordt aan datgene wat de gast van je verlangt. Feitelijk zijn we steeds bezig een juiste balans te vinden in techniek en efficiency. Uiteindelijk maakt dat de weg vrij voor meer persoonlijke service en aandacht; high tech en high touch.” Toekomst De diensten van de afgelopen jaren doen het dus allemaal goed? Steijaert: “Niet overal even goed, maar wel overal naar tevredenheid.” Kijkend naar het ontbijtmoment heeft de hamburgerketen ook een lange adem gehad om gasten ’s morgens langs te krijgen. “We schrijven nu voor het tweede jaar op rij dubbel digits-cijfers. Maar belangrijk voor dat succes is wel geweest dat we door bleven gaan op de ingeslagen weg en geen compromissen zijn aangegaan. De openingstijden zijn overal aangepast, zodat de gasten ’s morgensvroeg ook terecht konden en het assortiment  moest overal beantwoorden aan het ontbijtmoment.” Groei ziet Steijaert nog in een de uitbouw van een aantal vestigingen, zo’n handvol per jaar. En uitbreiding van het aantal McCafés. McCafé waar men allerlei koffievariaties en lekkernijen aanbiedt die vers worden afgebakken is in Duitsland en Frankrijk een groot succes en groeit ook in Nederland fors. Steijaert: “Volgend jaar gaan we er nog zo’n zeventig van uitrollen.” Het hele interview met Manu Steijaert en nog veel meer leest u in de december-uitgave van @FoodClicks. Convenience - De markt voor eten en drinken verandert, dus verandert McDonald’s mee. De laatste jaren was er een spervuur aan nieuwe initiatieven, met name om het aanbod meer te personaliseren. Daarnaast komt McDonald's in Nederland met zo'n zeventig McCafés erbij. Dit vertelt Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald’s Nederland, in een exclusief interview met @FoodClicks. We spreken met Steijaert in de recent verbouwde McDonald’s in Amsterdam-Zuidoost. Het restaurant is heringericht volgens de laatste maatstaven van de hamburgerketen, maar de vraag is wat die laatste maatstaven zijn? Want in Hongkong wordt al gewerkt aan de nieuwste versie van de restaurants. Vers is daar het devies, met lange en brede vitrines voor verse producten. Een locatie die op het eerste gezicht meer doet denken aan een traiteur dan aan een fastfoodketen. Of dat ook het beeld wordt in Nederland? Steijaert: “We gaan samenwerken met dezelfde ontwerper.” Spervuur McDonald’s heeft de afgelopen jaren een hele serie nieuwe initiatieven genomen. McCafé,  table service, glutenvrije hamburgers, speciale afhaalcounters, gepersonaliseerde hamburgers, nieuwe bestel- en betaalzuilen, de veggie-burger met keurmerk, een nieuwe bestel-app en dan in de in de vier grote steden ook nog bezorgservice McDelivery. De initiatieven maken allemaal onderdeel uit van het creëren van meer kwaliteit en meer beleving. “We hebben de fundamenten opnieuw bekeken en de hele logistieke operatie in de keuken opnieuw aangepast en vormgegeven. Daarom kunnen we de dingen nu ook doen, die we doen. Vroeger lagen er hamburgers in een warmhoudkabinet, nu worden de producten gemaakt direct na bestelling. Dat betekent geen kwaliteitsverlies. Op die manier kun je ook producten naar de wens van de klant maken.” En meer naar eigen wens betekent ook dat de gast tevredener wordt en dat is wat McDonald’s wil: spontane geluksmomentjes realiseren. “Dus moet je de mensen verrassen en een glimlach schenken als ze bij je zijn. Wij hebben daarin als bedrijf een verantwoordelijkheid.” Arbeidsintensiever De aanpassingen die in de restaurants zijn gedaan, hebben niet direct geleid tot een verbetering van de efficiency. Steijaert: “Als we een optelsom maken van alle aanpassingen dan zijn we iets arbeidsintensiever geworden. Natuurlijk proberen we alles zo efficiënt mogelijk te organiseren, maar je moet er ook voor zorgen dat je beantwoordt aan datgene wat de gast van je verlangt. Feitelijk zijn we steeds bezig een juiste balans te vinden in techniek en efficiency. Uiteindelijk maakt dat de weg vrij voor meer persoonlijke service en aandacht; high tech en high touch.” Toekomst De diensten van de afgelopen jaren doen het dus allemaal goed? Steijaert: “Niet overal even goed, maar wel overal naar tevredenheid.” Kijkend naar het ontbijtmoment heeft de hamburgerketen ook een lange adem gehad om gasten ’s morgens langs te krijgen. “We schrijven nu voor het tweede jaar op rij dubbel digits-cijfers. Maar belangrijk voor dat succes is wel geweest dat we door bleven gaan op de ingeslagen weg en geen compromissen zijn aangegaan. De openingstijden zijn overal aangepast, zodat de gasten ’s morgensvroeg ook terecht konden en het assortiment  moest overal beantwoorden aan het ontbijtmoment.” Groei ziet Steijaert nog in een de uitbouw van een aantal vestigingen, zo’n handvol per jaar. En uitbreiding van het aantal McCafés. McCafé waar men allerlei koffievariaties en lekkernijen aanbiedt die vers worden afgebakken is in Duitsland en Frankrijk een groot succes en groeit ook in Nederland fors. Steijaert: “Volgend jaar gaan we er nog zo’n zeventig van uitrollen.” Het hele interview met Manu Steijaert en nog veel meer leest u in de december-uitgave van @FoodClicks.

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

McDonald’s brengt Happy Meal voor volwassenen

Formulenieuws –McDonald’s biedt vanaf 27 februari een Happy Meal voor volwassenen. Hierbij heeft de gast de keuze tussen een Big Mac menu of een menu met 9 McNuggets. Daarnaast biedt het menu een speeltje als vanouds, namelijk een speciale collectors item ontworpen door het Amerikaanse talent Kerwin Frost.  Het McDonald’s Happy Meal voor volwassenen is uitsluitend als App Exclusive verkrijgbaar...

Lees bericht



McDonald’s ontwikkelt spin-off restaurantketen CosMc’s

Formulenieuws - McDonald's opende deze maand het eerste spin-offconcept met de naam CosMc's (uitgesproken als 'cosmics'). Het nieuwe format opende de deuren in de buitenwijk Bolingbrook, Illinois in Chicago. Het gaat bij CosMc’s om kleinere locaties met een assortiment dat zich meer richt op de middag.

Lees bericht

McDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw

Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.

Lees bericht


McDonald’s breidt keuze meatless uit en gaat gast ‘sturen’

Formulenieuws - McDonald’s breidt het assortiment vleesloze producten verder uit en gaat gasten in hun keuze meer sturen. De restaurantformule zet niet alleen vier nieuwe meatlessproducten op het menu, maar gaat die ook prominenter communiceren. McDonald’s hoopt hiermee routinematige keuzes van gasten te doorbreken.

Lees bericht

Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid