PLUS draagt 1,3 miljoen Fairtrade premie af op huismerken

In 2020 alle cacao in huismerken PLUS Fairtrade-gecertificeerd

Supermarkt – In 2017 heeft PLUS 1,3 miljoen USdollar aan Fairtrade premie op huismerkproducten afgedragen. Dit blijkt uit de Impactbarometer 2017 van stichting Max Havelaar. Dit geld is onder andere besteed aan betere zorg en goed onderwijs voor arbeiders van duurzame producten in ontwikkelingslanden.

De supermarkten hebben op die manier bijgedragen aan de bouw van schoollokalen, ziekenhuizen en voorzieningen zoals een warme lunch op school voor kinderen. De Plus supermarkten zagen de omzet van Fairtrade producten in 2017 stijgen met 11% t.o.v. het jaar ervoor. Ruim 8 jaar geleden maakte de supermarkt de stap om binnen het huismerkassortiment waar mogelijk volledig te kiezen voor Fairtrade. Zo zijn alle bananen sindsdien Fairtrade. En dat geldt ook voor alle huismerk koffie, thee, chocoladerepen en -tabletten. Dezelfde lijn is inmiddels doorgezet voor onder meer PLUS Sinaasappelsap en tal van andere producten, zoals pandan- en basmatirijst, limoenen, kokosnoten en haricots verts.

2020

Eind dit jaar moet de cacao in 50% van alle PLUS huismerkproducten Fairtrade gecertificeerd zijn. In totaal heeft PLUS bijna 300 huismerkproducten in het assortiment waarin cacao als ingrediënt gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld ontbijtgranen met stukjes chocolade erin, chocoladekoeken en chocolade-ijsjes. Alle circa 50 leveranciers van die producten zijn aangeschreven met het verzoek om hun cacao Fairtrade te certificeren. Dit moet er toe leiden dat eind 2020 alle cacao in de huismerkproducten Fairtrade-gecertificeerd is.

Bron: PLUS

Auteur: Steffen van Beek