Popmuziek zet aan tot eten op Schiphol


Trends - Popmuziek stimuleert het eetgedrag op Schiphol, terwijl klassieke muziek juist aanzet tot het drinken van koffie. Pakkende teksten als zelfgebakken, uit oma’s keuken of handgemaaktverhogen bovendien de omzet met 27 procent. Dit blijkt uit onderzoek van het Haarlemse bureau Consumatics. “Mensen ervaren muziek op Schiphol vaak niet bewust, dus we weten ook niet waarom popmuziek in een café daar aanzet tot het bestellen van eten en klassieke muziek juist tot koffie. Misschien is klassiek meer luxe en pop wat voor stevigere maaltijden”, zegt Wenda Kielstra van Consumatics. Ook kleuren en geuren kunnen enorm belangrijk zijn om mensen een zaak in te lokken. “Citrusgeur wordt over het algemeen als heel prettig ervaren”, stelt de onderzoekster. “Veel ondernemers willen momenteel met een geur herkenning oproepen. Hotels bijvoorbeeld. Die willen dat mensen vaker terugkomen en het gevoel van thuiskomen ervaren als ze de vertrouwde geur van het hotel ruiken.” Bij het aanprijzen van etenswaren moeten ondernemers opletten. Zo zegt Kielstra dat de tekst op een promotiebord in een winkelstraat of voor een café niet meer dan zeven woorden moet bevatten om succesvol te zijn. “Meer vangen langslopende gasten niet op.” Verder schrikken eurotekens op menukaarten af, prijzen die direct achter het menu staan en dus net zijn uitgelijnd zien we als goedkoper en het bovenste en onderste gerecht op de kaart worden het meest gekozen. Bron: Spits

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid