Private label wint terrein


Merken - Private label breekt door in het foodservicekanaal. Door de toenemende druk op de omzetten en marges is de vraag naar huismerken de afgelopen periode fors gestegen. Groothandels spelen daar handig op in en presenteren meer en meer private labels in hun schappen. Dit blijkt uit een uitgebreide rondvraag van FoodClicks onder diverse marktpartijen. “De foodservice- volgt de foodretailmarkt. Een huismerkaandeel van 35 tot 40 procent is binnen afzienbare tijd werkelijkheid”, zegt directeur Marc de Swart van SuperTrade. SuperTrade biedt momenteel 135 producten onder eigen merk en dat aantal groeit sterk. Er zitten er nog zo’n 60 à 70 in de pijplijn. “Het is een middel waarmee onze leden een usp creëren. Daarbij zien wij een toenemende vraag naar huismerken van outlets. Logisch, de producten zijn veel goedkoper en van een onberispelijke kwaliteit”, aldus De Swart. Geluid Bij Sligro is eenzelfde geluid te horen. “Het aandeel eigen merk bij Sligro is momenteel bijna 30 procent”, laat woordvoerder Wilco Jansen weten. Jaar op jaar groeit dit bij de Veghelse groothandel. Ook zelfbedieningsgroothandel Makro mikt op uitbreiding van het omzetaandeel van eigen merken. Tot voor kort werd maar 12 procent van de omzet met private label gegenereerd. Inmiddels is dat aandeel fors gegroeid, zo laat Makro weten. Cijfers Keiharde cijfers over het exacte omzetaandeel van private labels binnen het foodservicekanaal zijn niet bekend. Datlinq meet onder meer het huismerkaandeel binnen enkele productcategorieën, waaronder dranken, snacks, sauzen, vetten en aardappelproducten. “Daarbinnen zien we over het geheel bezien een groeiend aandeel private label”, signaleert Martijn de Bruin van Datlinq. Op detailniveau – zo blijkt uit de cijfers van Datlinq - is het distributieaandeel van frikadellen onder private label opvallend groot met meer dan 50 procent. De Bruin: “Maar ook binnen andere productgroepen scoort private label: binnen vetten is het aandeel hoger dan 40 procent, terwijl de huismerken fritessaus inmiddels een aandeel van ruim 15 procent hebben verworven.”   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid