Private labelbeurs PLMA: Ook huismerk is maatwerk

Nieuwe lijn van Oerlemans, gepresenteerd in ijs. Twist, soep, smoothie: twist al bij PLUS, andere producten binnenkort bij tweede supermarktketen

Beurzen - "Als je bij Hema komt met vernieuwende ideeën voor verpakkingen, dan gaan alle deuren voor je open." Een gespreksflard opgevangen op de eerste dag van de internationale huismerkbeurs World of Private Label (23 en 24 mei) in de Amsterdamse RAI. Hier komen de FMCG-inkopers ontdekken of er nog iets nieuws van hun gading is en hopen fabrikanten dat hun product ontdekt wordt. Het zijn twee dagen van optimisme en de hoop op goede zaken.

Door: Hans Reichart

De groei van het huismerkaandeel stokt in Nederland, maar groeit wereldwijd in zowel het retail- als het foodservicekanaal. Op de Private Label Manufacturing Association (PLMAwaren opnieuw meer innovaties te bewonderen en er waren meer bezoekers en exposanten uit meer landen present dan vorig jaar toen er 11.000 bezoekers waren uit 110 landen en 2.400 exposanten uit 70 landen. Dit jaar staan er ruim 200 Nederlandse fabrikanten met een stand. De exposanten kregen onderdak in 12 hallen verdeeld in een non-food en een foodsectie. De trends in het aanbod zullen niet verrassen: gezond, vrij van, biologisch, vegan, duurzaamVeel van de innovatie op het gebied van verpakking, ingrediënten, marketing staan niet alleen in de stands, maar ook nog eens keurig bij elkaar in de Expo New Product. In vitrines rond de opstellingen met vernieuwend supermarktaanbod presenteerde de PLMA tientallen producten, geselecteerd omdat ze iets - verpakkingen, ingrediënten, marketing - nieuws bieden. In de selectie zijn ook twee producten opgenomen van de Nederlandse onderneming Bio Bandits in Driel. Hun innovaties: biologische eivrije mayonaise en de suikervrije ketchup. Het zijn smaakmakers waar ook de vegan van kan genieten. Het bedrijf, vijf jaar geleden begonnen door Pieter Bas Alferink en Hans de Boer, levert aan de betere supermarkt en aan foodservice. Klanten zijn onder meer de Dutch Weed Burger (saus met zeesla) en Bagel en Beans. Op de beurs was er concrete belangstelling van Scandinavische foodservice-ondernemers, aldus Alferink. "Gewoonlijk loopt de foodservice niet voorop bij nieuwe ontwikkelingen, maar in Scandinavië wel." Marc van der Wouw, sales manager van Van Geloven, ziet in Nederland een stabilisering van het huismerk in de foodservice. Groei is er wel in de eisen die het kanaal stelt aan de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van het 'own brand'. Dat kan botsen met de in vergelijking met de retail, kleinere volumes van de foodservice Van der Wouw: "Soms is het volume inderdaad aan de kleine kant voor het terugverdienen van de ontwikkelkosten. Afhankelijk van het complete plaatje met een aantal grotere projecten, doen we zo'n kleiner project voor een groothandel dan toch." De bemanning van de stand van paddenstoelenspecialist Lutèce ziet in de volumes sowieso geen probleem: zo klein zijn die niet en het is al snel interessant als je de consument ook buiten de retail om kunt bereiken. Baconspecialist Zandbergen uit Haarlem presenteerde in de RAI links in de stand de producten voor de foodservice, rechts die voor de supermarkt. Het familiebedrijf heeft een nieuw product voor de foodservice, uitgebakken spek, samen met klanten ontwikkeld. Van der Wouw stelt: "Bij productontwikkeling betrek je altijd je klant, of hij nu in de retail actief is, of in het foodservicekanaal."

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek