QuickScan-module prikkelt jonge medewerker


Medewerkers - Het Nederlands Frituurcentrum lanceert de QuickScan-module, een nieuwe tool waarmee ondernemers in de cafetariabranche online de werkzaamheden in het bedrijf, de dienstverlening en de klanttevredenheid wekelijks kunnen meten en verbeteren. De QuickScan-module is door het Nederlands Frituurcentrum – een initiatief van vakvereniging ProFri – ontwikkeld op verzoek van Harald van Ballegooijen van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven. “Onze cafetaria bestaat al 54 jaar en ik ben de tweede generatie die de zaak runt. Vroeger werkte het goed om het personeel aan te spreken op wat ze beter kunnen doen. De huidige generatie is daarvan niet zo onder de indruk en trekt haar eigen plan. Ze hebben een andere prikkel en een beloningssysteem nodig.” Beoordeling Omdat Van Ballegooijen al gebruik maakt van de Mystery Guest bezoeken van het Nederlands Frituurcentrum, opperde hij het idee om de beoordelingspunten uit de rapportage van deze bezoeken op te nemen in een lijst waarmee hij zelf zijn bedrijf stelselmatig onder de loep kan nemen. Gesprekken hierover met Frans van Rooij – initiatiefnemer van ProFri en Nederlands Frituurcentrum – leidde tot de QuickScan-module die vanaf nu door iedereen kan worden gebruikt. “Met deze digitale tool kijk ik nu naar mijn personeel en bedrijfsvoering door de bril van de Mystery Guest.” De module bestaat uit een checklist waarin verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering aan de orde komen. Zoals de uitstraling van het bedrijf, de uitvoering van de algemene werkzaamheden, de klantgerichte werkzaamheden, hoe de omzet zich verhoudt met de gerealiseerde omzet van vorig jaar en de inzet van medewerkers. Met de scan kan de ondernemer de kwaliteit van de dienstverlening en klanttevredenheid meten en verbeteren. Beloning De QuickScan is prima in te zetten als tool om de werknemers aan te sturen en hun betrokkenheid te vergroten, stelt Van Ballegooijen. “Voor mij is de Quickscan vooral een middel om het personeel te motiveren en teamspirit te creëren. Je geeft ze verantwoordelijkheid door ze zelf de scan te laten uitvoeren.” De ondernemer gaat de resultaten van de QuickScan-module aan een beloningsysteem koppelen. “Per maand kunnen de medewerkers een beloning van €0,50 per gewerkt uur verdienen, als ze drie keer een score van 80% behalen. Lukt dat vier keer, dan is de bonus €0,75 per gewerkt uur in die maand.”   Medewerkers - Het Nederlands Frituurcentrum lanceert de QuickScan-module, een nieuwe tool waarmee ondernemers in de cafetariabranche online de werkzaamheden in het bedrijf, de dienstverlening en de klanttevredenheid wekelijks kunnen meten en verbeteren. De QuickScan-module is door het Nederlands Frituurcentrum – een initiatief van vakvereniging ProFri – ontwikkeld op verzoek van Harald van Ballegooijen van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven. “Onze cafetaria bestaat al 54 jaar en ik ben de tweede generatie die de zaak runt. Vroeger werkte het goed om het personeel aan te spreken op wat ze beter kunnen doen. De huidige generatie is daarvan niet zo onder de indruk en trekt haar eigen plan. Ze hebben een andere prikkel en een beloningssysteem nodig.” Beoordeling Omdat Van Ballegooijen al gebruik maakt van de Mystery Guest bezoeken van het Nederlands Frituurcentrum, opperde hij het idee om de beoordelingspunten uit de rapportage van deze bezoeken op te nemen in een lijst waarmee hij zelf zijn bedrijf stelselmatig onder de loep kan nemen. Gesprekken hierover met Frans van Rooij – initiatiefnemer van ProFri en Nederlands Frituurcentrum – leidde tot de QuickScan-module die vanaf nu door iedereen kan worden gebruikt. “Met deze digitale tool kijk ik nu naar mijn personeel en bedrijfsvoering door de bril van de Mystery Guest.” De module bestaat uit een checklist waarin verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering aan de orde komen. Zoals de uitstraling van het bedrijf, de uitvoering van de algemene werkzaamheden, de klantgerichte werkzaamheden, hoe de omzet zich verhoudt met de gerealiseerde omzet van vorig jaar en de inzet van medewerkers. Met de scan kan de ondernemer de kwaliteit van de dienstverlening en klanttevredenheid meten en verbeteren. Beloning De QuickScan is prima in te zetten als tool om de werknemers aan te sturen en hun betrokkenheid te vergroten, stelt Van Ballegooijen. “Voor mij is de Quickscan vooral een middel om het personeel te motiveren en teamspirit te creëren. Je geeft ze verantwoordelijkheid door ze zelf de scan te laten uitvoeren.” De ondernemer gaat de resultaten van de QuickScan-module aan een beloningsysteem koppelen. “Per maand kunnen de medewerkers een beloning van €0,50 per gewerkt uur verdienen, als ze drie keer een score van 80% behalen. Lukt dat vier keer, dan is de bonus €0,75 per gewerkt uur in die maand.”  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid