Rabobank ziet 20 procent van supermarkten verdwijnen


Supermarkt – Nieuwe aanbieders zoals e-commercespelers Amazon en Alibaba gaan het de komende jaren de Nederlandse supermarkten lastig maken. Met andere verdienmodellen waarin big data een belangrijke rol speelt, gaan zij de concurrentie aan, waardoor tot 2030 naar verwachting meer dan duizend supermarkten verdwijnen. Dat is 20 procent van het huidige supermarktaanbod. Dit schrijft de Rabobank in een toekomstanalyse over de Nederlandse supermarkten.  ‘Een goede locatie, een hyperefficiënte operatie en daardoor lage prijzen, waren nog maar vijf jaar geleden de belangrijkste succesfactoren voor een supermarkt. Vandaag de dag red je het daar niet meer mee’ zo schrijft het rapport. De inkomsten moeten worden binnengehaald met big-data. Het boodschappenmandje van de consument vertelt namelijk veel meer dan alleen de eetvoorkeuren over de consument. Het zegt ook iets over de gezinssamenstelling, inkomensniveau en merkenloyaliteit. Neveninkomsten gaan een steeds belangrijkere rol spelen. De bank denkt hierbij aan toegang tot de consument, via schap, maaltijdbox of  media-uiting.  Bij dat laatste geeft de bank het voorbeeld van de Britse onlinespeler Ocado dat inmiddels al 2,5 procent van haar inkomsten haalt uit advertentie-inkomsten. De handelsmarge gaat nog maar een kleine rol spelen voor de supermarkten. Nederlandse supermarkten zouden van het verzamelen van informatie veel meer werk moeten maken, want het is niet ondenkbaar dat een partij zoals Amazon of Google de boodschappen tegen of zelfs onder kostprijs gaat aanbieden. Juist omdat deze partijen de winst weten te halen op de verkoop van de consumentenprofielen. De Rabobank voorziet dat zo’n verdienmodel op basis van big data mogelijk een bom legt onder de business van traditionele food retailers. Die zitten in de ogen van de bank nog teveel op het model van schapvergoedingen, promoties en inkomsten uit huisbladen. Met al deze ontwikkelingen lijkt er in de supermarktbranche slechts één zekerheid te zijn, concludeert de bank: alles verandert. Aanpassingsvermogen wordt daarom het doorslaggevende concurrentievoordeel. Supermarktformules die niet op de snel veranderende marktomstandigheden inspelen of daarbij de klant uit het oog verliezen gaan terrein inleveren. Toekomstbestendige offline food retailers zullen keuzes moeten durven maken op het gebied van locaties, assortiment en doelgroep. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid