Restaurants niet blij met veranderingen Iens


Recensies - Recensiesite Iens ligt onder vuur. Volgens een groep restaurants heeft Iens de 'move' gemaakt van een recensie-platform naar een reserverings-app. De pijn daarbij zit 'm in het feit dat de restaurants twee euro per reservering per persoon moeten afdragen aan Iens. Ze vrezen eenzelfde scenario als in de hotellerie, waarin Booking.com een soortgelijke machtspositie heeft ingenomen, meldt De Telegraaf. Sinds Iens vorig jaar is overgenomen door het internationaal werkende TripAdvisor, krijgen gebruikers niet meer automatisch de lijst te zien met best gewaardeerde restaurants, maar komen ze bij de lijst van restaurants waar het meest gereserveerd wordt. Iens is als grootste recensie-platform zo invloedrijk geworden dat restaurants die niet meedoen met de reserveringsmogelijkheid die de app biedt, minder aanloop hebben. Koninklijk Horeca Nederland laat weten dat de onafhankelijkheid van de site onderuit gaat nu er vooral reserveringen geplaatst kunnen worden. "Pas als je dieper in de site duikt, krijg je informatie over de kwaliteit van restaurants. Dat is niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor Iens als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland", aldus een woordvoerder tegenover de krant. Algemeen directeur Niels Keizer van Iens zegt tegen De Telegraaf dat de site juist eerlijker geworden is. "De oude site had nog een premium-listing, waarbij een restaurant kon betalen voor een hoge positie. Nu heb je alleen een duidelijker verschil tussen 'boekbaar' en 'niet boekbaar'. Een consument kan zelf selecteren waarop hij wil: boekbaar, waardering, keuken et cetera." Bron: De Telegraaf   Recensies - Recensiesite Iens ligt onder vuur. Volgens een groep restaurants heeft Iens de 'move' gemaakt van een recensie-platform naar een reserverings-app. De pijn daarbij zit 'm in het feit dat de restaurants twee euro per reservering per persoon moeten afdragen aan Iens. Ze vrezen eenzelfde scenario als in de hotellerie, waarin Booking.com een soortgelijke machtspositie heeft ingenomen, meldt De Telegraaf. Sinds Iens vorig jaar is overgenomen door het internationaal werkende TripAdvisor, krijgen gebruikers niet meer automatisch de lijst te zien met best gewaardeerde restaurants, maar komen ze bij de lijst van restaurants waar het meest gereserveerd wordt. Iens is als grootste recensie-platform zo invloedrijk geworden dat restaurants die niet meedoen met de reserveringsmogelijkheid die de app biedt, minder aanloop hebben. Koninklijk Horeca Nederland laat weten dat de onafhankelijkheid van de site onderuit gaat nu er vooral reserveringen geplaatst kunnen worden. "Pas als je dieper in de site duikt, krijg je informatie over de kwaliteit van restaurants. Dat is niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor Iens als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland", aldus een woordvoerder tegenover de krant. Algemeen directeur Niels Keizer van Iens zegt tegen De Telegraaf dat de site juist eerlijker geworden is. "De oude site had nog een premium-listing, waarbij een restaurant kon betalen voor een hoge positie. Nu heb je alleen een duidelijker verschil tussen 'boekbaar' en 'niet boekbaar'. Een consument kan zelf selecteren waarop hij wil: boekbaar, waardering, keuken et cetera." Bron: De Telegraaf  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid