Servicepunten PostNL niet rendabel bij AH

PakkettenWaar diverse foodservicelocaties kijken naar de toevoeging van post- en pakketpunten, sluit Albert Heijn juist 156 servicepunten van PostNL, mede omdat deze niet rendabel zijn. Bovendien wordt de druk op de servicebalie, waar klanten soms lang moeten wachten, te groot. PostNL bekijkt waar de geschrapte AH-servicepunten terug kunnen komen.

Dit werd gisteren bekend. Via de PostNL-servicepunten in AH-supermarkten kunnen klanten pakketten ophalen en postzaken regelen. Het plan is om in de directe omgeving van de winkels nieuwe punten te openen. In negentig winkels blijft er wel een servicepunt van PostNL. Hier is de meerwaarde van het servicepunt van PostNL ‘onmiskenbaar’, aldus Albert Heijn.

Een voorlichtster van PostNL zegt dat het een gezamenlijke beslissing was om te stoppen met een groot deel van de servicepunten. Er zouden ‘meerdere factoren’ aan de beslissing ten grondslag liggen. Onder andere de kosten speelden een rol. AH spreekt ook over een kosten-batenanalyse. Met andere woorden; de servicepunten zijn lang niet overal rendabel. Of de nieuwe tariefstelling van PostNL een rol speelt in de beslissing is niet duidelijk. Het postbedrijf heeft onlangs de tarieven aangepast voor postretailers. Veel winkeliers met een servicepunt klaagden dat hun vergoeding een stuk lager uitvalt.

Pakketpunten
PostNL is sowieso bezig met het opnieuw inrichten van het netwerk. Zo wil het bedrijf op termijn meer zogenoemde pakketpunten te openen. Dit zijn punten waar pakketten opgehaald en verzonden kunnen worden. PostNL bekijkt ook waar de geschrapte AH-servicepunten terug zullen komen. De verhuizing van deze PostNL-locaties naar andere plekken in de directe omgeving zal eind mei afgerond zijn.

Bron: @FoodClicks/Nu.nl

Auteur: Martijn Louws