Shake Shack wil beste hamburgerbedrijf ter wereld zijn

Buitenland - Shake Shack gaat vandaag naar de beurs, maar slechts weinigen kennen het bedrijfAls simpel hotdogconcept groeiede het bedrijf uit naar een internationale keten met 60 vestigingen over de hele wereld. En met ambitie, want Shake Shack wil het beste hamburgerbedrijf ter wereld zijn.

Op de website van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) verscheen vandaag een portret van het bedrijf dat vandaag zijn beursgang maakt. Het bedrijf verwacht ongeveer $17 tot $19 per aandeel op te halen. In het portret wordt Randy Garutti aangehaald en beschrijft de CEO welke lessen het bedrijf sinds de start in 2001 heeft : ‘Hoe groter we worden, hoe kleiner we handelen. Elke dag vragen we ons af: ‘zouden we deze beslissing maken als we maar één Shack hadden?’’, aldus Garutti.

Het begon nederig; een simpele hot-dog wagen in Madison Square Park. Het park moest verjongd worden en daar werd een project voor in het leven geroepen. De hot-dog wagen hoefde dit doel alleen maar te ondersteunen. Na vier jaar won het bedrijf een public bid, en mocht daarmee de eerste locatie bouwen in 2004.

Tegenwoordig heeft Shake Shack bijna 60 vestigingen over de hele wereld en heeft het niet alleen hot-dogs in het assortiment. Het bedrijf omschrijft zichzelf ‘fine casual’, een variant op het bekende ‘fast casual’, dat een afsplitsing is van het aloude segment fastfood. Fine casual (of fast fine, zoals het FSIN dit noemen), is fastfood op het hoogste niveau. Ingrediënten van hoge kwaliteit, klaargemaakt met bereidingswijze die niet zouden misstaan in een sterrenrestaurant.

De meest populaire menu-onderdelen zijn de klassieke Shack Burger, de gekrulde friet en de shakes. Er zijn steden waar het bedrijf 600-800 shakes per dag met de hand maakt.

De internationale vestigingen van Shake Shack hebben allemaal een ander karakter. ‘Elke keer als ik in een Shake Shack kom en de gemeenschap gereflecteerd zie in die vestiging, ben ik heel erg trots, zegt Garutti daarover.’

De Shake Shack-CEO ziet ook dat mensen steeds vaker ‘uptraden’ vanaf fastfood en mensen steeds minder voor een lage-kwaliteit fastfood kiezen. Tegelijkertijd zijn ze aan het downtraden van fine dining. En laat die middenpositie nu net de markt zijn waar Shake Shack zich op richt.

Bron: FSIN

Auteur: Steffen van Beek