Sligro blijft het in foodservice beter doen dan de markt


Groothandel – Groothandel Sligro blijft het beter doen dan de markt in foodservice. In retail juist precies andersom. Om de achterblijvende groei in retail het hoofd te bieden is besloten voor de EMTÉ-supermarkten een koper te vinden of een samenwerkingsverband aan te gaan met een partner. Verder zal eind dit jaar de eerste eigen vestiging in Antwerpen worden geopend voor de Belgische markt. Dat waren de belangrijkste uitkomsten bij de jaarcijfers van groothandel Sligro. Vooral de cijfers binnen foodservice sprongen er uit en waren meer dan goed. Dat het bij retail minder ging, was al bekend, maar belangrijk voor de rust binnen het bedrijf, was dat 'er vloeit geen bloed uitvloeit', aldus CEO Koen Slippens van Sligro Food Group. De omzetontwikkeling bij supermarkten liet een klein plusje zien van 0,1%. Een groei die in geen vergelijking staat met de netto groei van 7,9% die binnen foodservice viel te noteren. Weliswaar liggen hier acquisities aan ten grondslag, zoals het Belgische ISPC, Tintelingen en zelfs voor 1 maand groothandel Heineken, maar ook autonoom wist het concern te groeien met 3 procent. En in Nederland alleen zelfs met 3,9%. Heineken Maar belangrijkste van alles is evenwel het potentieel dat door de toevoeging van de Heineken activiteiten is te realiseren voor de groothandel. Naast het feit dat door het ssamengaan ruim 14.000 nieuwe bezorglocaties en mogelijk klanten aan het bestand van Sligro kunnen worden toegevoegd, komt de Veghelse groothandel ook in een totaal nieuw speelveld van onder meer allerlei muziekfestivals. Daar komen straks ongekende mogelijkheden in het meeleveren van het overige assortiment van de groothandel. immers het feit dat beide bedrijven maar slechts een overlap hebben van zo’n 4.000 bedrijven gaat voor partijen een enorme upsell betekenen. Efficiency Ook de efficiency gaat op termijn een enorme rol spelen. Deels wordt er natuurlijk naar gestreefd om zoveel mogelijk gecombineerde leveringen te doen, daarom krijgen alle klanten op termijn een one-stop-shopping oplossing. Maar ook in de distributie worden stappen gezet door de locaties van waaruit bezorgd te verhuizen, meer centraal in de gebieden waar de meeste bezorgingen plaatsvinden. Alle stappen gezamenlijk gaan de komende jaren in belangrijke mate bijdragen aan de groei en het rendement van Sligro. Focus Slippens toonde zich ook over de toekomst optimistisch. Hij verwacht voor 2018 een zelfde groei-ontwikkeling als afgelopen jaar in de foodservicemarkt. “Wij kijken vol vertrouwen naar 2018 en de daarop volgende jaren. De verwachtingen voor de marktontwikkeling zijn positief en wij zijn goed gepositioneerd om daarvan te kunnen profiteren. Wij zullen de komende jaren onze organisatie aanpassen en klaarstomen voor verdere groei en onze internationale ambities. Dat vraagt om scherpe keuzes, een organisatie die volledig is gericht en wordt gestuurd op de prioriteiten en een perfecte executie van de plannen die daarbij horen. We laten ons niet te veel afleiden van die koers en daar past ons jaarthema voor 2018 dan ook prima bij: Focus,” aldus de topman. Bron: @FoodClicks Groothandel – Groothandel Sligro blijft het beter doen dan de markt in foodservice. In retail juist precies andersom. Om de achterblijvende groei in retail het hoofd te bieden is besloten voor de EMTÉ-supermarkten een koper te vinden of een samenwerkingsverband aan te gaan met een partner. Verder zal eind dit jaar de eerste eigen vestiging in Antwerpen worden geopend voor de Belgische markt. Dat waren de belangrijkste uitkomsten bij de jaarcijfers van groothandel Sligro. Vooral de cijfers binnen foodservice sprongen er uit en waren meer dan goed. Dat het bij retail minder ging, was al bekend, maar belangrijk voor de rust binnen het bedrijf, was dat 'er vloeit geen bloed uitvloeit', aldus CEO Koen Slippens van Sligro Food Group. De omzetontwikkeling bij supermarkten liet een klein plusje zien van 0,1%. Een groei die in geen vergelijking staat met de netto groei van 7,9% die binnen foodservice viel te noteren. Weliswaar liggen hier acquisities aan ten grondslag, zoals het Belgische ISPC, Tintelingen en zelfs voor 1 maand groothandel Heineken, maar ook autonoom wist het concern te groeien met 3 procent. En in Nederland alleen zelfs met 3,9%. Heineken Maar belangrijkste van alles is evenwel het potentieel dat door de toevoeging van de Heineken activiteiten is te realiseren voor de groothandel. Naast het feit dat door het ssamengaan ruim 14.000 nieuwe bezorglocaties en mogelijk klanten aan het bestand van Sligro kunnen worden toegevoegd, komt de Veghelse groothandel ook in een totaal nieuw speelveld van onder meer allerlei muziekfestivals. Daar komen straks ongekende mogelijkheden in het meeleveren van het overige assortiment van de groothandel. immers het feit dat beide bedrijven maar slechts een overlap hebben van zo’n 4.000 bedrijven gaat voor partijen een enorme upsell betekenen. Efficiency Ook de efficiency gaat op termijn een enorme rol spelen. Deels wordt er natuurlijk naar gestreefd om zoveel mogelijk gecombineerde leveringen te doen, daarom krijgen alle klanten op termijn een one-stop-shopping oplossing. Maar ook in de distributie worden stappen gezet door de locaties van waaruit bezorgd te verhuizen, meer centraal in de gebieden waar de meeste bezorgingen plaatsvinden. Alle stappen gezamenlijk gaan de komende jaren in belangrijke mate bijdragen aan de groei en het rendement van Sligro. Focus Slippens toonde zich ook over de toekomst optimistisch. Hij verwacht voor 2018 een zelfde groei-ontwikkeling als afgelopen jaar in de foodservicemarkt. “Wij kijken vol vertrouwen naar 2018 en de daarop volgende jaren. De verwachtingen voor de marktontwikkeling zijn positief en wij zijn goed gepositioneerd om daarvan te kunnen profiteren. Wij zullen de komende jaren onze organisatie aanpassen en klaarstomen voor verdere groei en onze internationale ambities. Dat vraagt om scherpe keuzes, een organisatie die volledig is gericht en wordt gestuurd op de prioriteiten en een perfecte executie van de plannen die daarbij horen. We laten ons niet te veel afleiden van die koers en daar past ons jaarthema voor 2018 dan ook prima bij: Focus,” aldus de topman. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht




Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht


Sligro Food Group ziet marktaandeel groeien in turbulent jaar

Groothandel - De Sligro Food Group wist in een turbulent jaar zowel in Nederland als in België het marktaandeel te vergroten. Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de foodservicegroothandel. “De operationele prestaties verbeterden waardoor de ebitda met € 11 miljoen toenam tot € 137 miljoen. De nettowinst over het boekjaar werd gedrukt door incidentele lasten en bedroeg over 2023 € 6 miljoen,” aldus CEO...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid