Sligro wil drankengroothandel Heineken overnemen


Groothandel – De Sligro Food Group wil de drankengroothandel van Heineken kopen en verwacht die overeenkomst binnenkort te kunnen sluiten. De groothandel in Veghel laat dit vanochtend weten. De drankengroothandel van Heineken in Houten levert aan partijen in de markt bier, cider, waters, gedestilleerd en andere dranken zoals koffie en thee. Het bedrijf werd een tweetal jaren geleden ontvlochten uit de Heinekenorganisatie en vervolgens verzelfstandigd. Sligro hoopt met de overname zo’n 150 miljoen euro aan groothandelsomzet toe te kunnen voegen. De zelfbedieningsomzet van Sligro en de retailomzet van beide partners vallen buiten de transactie. Daarom spreekt Sligro in de persverklaring van een langdurige samenwerking, met in eerste aanleg een looptijd van 15 jaar. Beide partijen streven ernaar om de transactie in het najaar af te ronden. Bij de activiteiten van Heineken, gerelateerd aan deze voorgenomen samenwerking, zijn circa 370 mensen betrokken, inclusief mensen die op uitzendbasis bij het bedrijf werken. Medewerkers met een contract die werkzaam zijn in deze activiteiten krijgen de gelegenheid mee over te gaan naar Sligro. Beide partijen verwachten dat de werkgelegenheid voor extern ingehuurde krachten ook grotendeels behouden kan blijven. Strategische stap Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservicemarkt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.” One-stop-shopping Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland: “We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking zijn we in staat om ons zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken.” De samenwerking zorgt voor een vergroting van het klantenbestand voor beide partijen, momenteel bezorgt Heineken op circa 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is momenteel reeds klant bij beide partijen. Heineken Nederland heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro heeft 8 bezorgservicevestigingen, plus 3 zelfbedieningsvestigingen van waaruit ook bezorgd wordt in Nederland. Investering Sligro zal direct na afronding van deze transactie de gehele logistieke operatie voor haar rekening nemen. Om de gecombineerde food- en drankenleveringen mogelijk te maken zal Sligro de komende jaren zo’n €80 tot €100 miljoen investeren om tot één geïntegreerd ‘state of the art’ distributienetwerk te komen. Bestellingen voor afnemers gaan straks lopen via het vernieuwde bestelsysteem. Beide bedrijven gaan nog voor advies langs de centrale ondernemingsraad. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet zich nog buigen over de deal. Bron: @FoodClicks Groothandel – De Sligro Food Group wil de drankengroothandel van Heineken kopen en verwacht die overeenkomst binnenkort te kunnen sluiten. De groothandel in Veghel laat dit vanochtend weten. De drankengroothandel van Heineken in Houten levert aan partijen in de markt bier, cider, waters, gedestilleerd en andere dranken zoals koffie en thee. Het bedrijf werd een tweetal jaren geleden ontvlochten uit de Heinekenorganisatie en vervolgens verzelfstandigd. Sligro hoopt met de overname zo’n 150 miljoen euro aan groothandelsomzet toe te kunnen voegen. De zelfbedieningsomzet van Sligro en de retailomzet van beide partners vallen buiten de transactie. Daarom spreekt Sligro in de persverklaring van een langdurige samenwerking, met in eerste aanleg een looptijd van 15 jaar. Beide partijen streven ernaar om de transactie in het najaar af te ronden. Bij de activiteiten van Heineken, gerelateerd aan deze voorgenomen samenwerking, zijn circa 370 mensen betrokken, inclusief mensen die op uitzendbasis bij het bedrijf werken. Medewerkers met een contract die werkzaam zijn in deze activiteiten krijgen de gelegenheid mee over te gaan naar Sligro. Beide partijen verwachten dat de werkgelegenheid voor extern ingehuurde krachten ook grotendeels behouden kan blijven. Strategische stap Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservicemarkt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.” One-stop-shopping Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland: “We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking zijn we in staat om ons zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken.” De samenwerking zorgt voor een vergroting van het klantenbestand voor beide partijen, momenteel bezorgt Heineken op circa 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is momenteel reeds klant bij beide partijen. Heineken Nederland heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro heeft 8 bezorgservicevestigingen, plus 3 zelfbedieningsvestigingen van waaruit ook bezorgd wordt in Nederland. Investering Sligro zal direct na afronding van deze transactie de gehele logistieke operatie voor haar rekening nemen. Om de gecombineerde food- en drankenleveringen mogelijk te maken zal Sligro de komende jaren zo’n €80 tot €100 miljoen investeren om tot één geïntegreerd ‘state of the art’ distributienetwerk te komen. Bestellingen voor afnemers gaan straks lopen via het vernieuwde bestelsysteem. Beide bedrijven gaan nog voor advies langs de centrale ondernemingsraad. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet zich nog buigen over de deal. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid