Snoepomzet daalt licht


Assortiment – De omzet van snoep en snacks is in 2012 ten opzichte van 2011 licht gedaald met een half procent. Vooral de tussendoor-koekjes verloren omzet, terwijl chocola, chips, pinda's en noten juist goed verkochten. Dit blijkt uit cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ). Consumenten gaven het afgelopen jaar 3,6 miljard euro uit aan snacks en zoetwaren. “Per persoon gaat het om 34 kilo aan snoep. Dat is een half procent minder dan in 2011”, aldus een woordvoerder van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren. De snoepbranche is de afgelopen jaren sterk gegroeid. In 2007 bedroeg de omzet 3,1 miljard, nu is dat dus 3,6 miljard. “Mensen horen constant berichten in de media over de crisis. Zo'n klein momentje van genieten laten mensen zich niet gauw ontzeggen. Snoep is een kleine luxe.” Bovendien wordt er veel gesnoept als mensen bij elkaar komen, zoals verjaardagen, voetbalwedstrijden op tv of gewoon bij de koffie. “Die momenten zijn er ook tijdens een periode van economische malaise”, zegt SSZ. Snoep is in Nederland op grofweg 75.000 punten te koop. Supermarkten en snoepwinkels (als Jamin) nemen daarvan het gros voor hun rekening. Maar ook prijsvechters als Kruidvat en Action verkopen steeds meer snoepwaren. Bron: NOS

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid