Starbucks ziet kansen in Azië

Koffieketens – Starbucks is positief over de eerste resultaten uit India en Vietnam en ziet daarom verdere kansen in Azië. De koffieketen richt zich onder meer nu ook op Myanmar. Dat heeft bestuursvoorzitter Howard Schultz maandag gezegd tijdens een bezoek aan Thailand.

Schultz wil ergens in de ‘komende paar jaren’ daarmee beginnen. Starbucks heeft zijn eerste zaak in Vietnam afgelopen februari geopend. En de vestiging in India opende vorig jaar zijn deuren. Starbucks heeft ook aangegeven het aantal zaken in Thailand te willen verdubbelen. Binnen vijf jaar moeten er ongeveer 320 vestigingen zijn. Verder zegt Schultz optimistisch te zijn over Starbucks' marktpositie in China. Ondanks de tegenvallende economische groei en concurrentie van lokale ketens. Starbucks is inmiddels 13 jaar actief in China en heeft er 850 vestigingen.

Buitenlandse bedrijven tonen interesse in Myanmar, omdat de Europese Unie sancties tegen het land heeft ingetrokken. En de Verenigde Staten hebben onlangs sancties versoepeld. Dat gebeurde nadat het land snel politieke en economische hervormingen heeft doorgevoerd. Zo werd eerder vandaag bekend dat Heineken een joint-venture sluit in Myanmar. Ook onder meer Ford, PepsiCo, Coca-Cola en General Electric hebben overeenkomsten gesloten om in het land te beginnen.

Bron: Nuzakelijk.nl
 

Auteur: Martijn Louws