Steeds meer mensen doen boodschappen over de grens

Alcohol kopen in het buitenland blijft populair bij Nederlanders

Marktontwikkelingen – Steeds meer mensen doen hun boodschappen over de grens. Duitsland is daarbij als land populairder bij de Nederlandse huishoudens dan België, blijkt uit cijfers van onderzoekbureau GfK.

Bijna 3 op de 10 huishoudens aan de grens doet wel eens boodschappen over de grens. Veelal worden die boodschappen gecombineerd met een volle tank en de aanschaf van sigaretten en shag, weten de tankstations langs de grens. Voor boodschappen gaan de huishoudens  gemiddeld 10 keer per jaar de grens over voor boodschappen en besteden daar per bezoek voor 33,97 euro. In vergelijking met 2016 is de omzet van dagelijkse boodschappen in het grensgebied met Duitsland en België dit jaar toegenomen naar 2,70% (2,59% in zelfde periode 2016), blijkt uit cijfers van GfK.

Duitsland is zogezegd het populairst. Van elke euro omzet aan dagelijkse boodschappen gaat 4,07% de grens over (3,86% in zelfde periode 2016). Naar onze zuiderburen vloeit veel minder boodschappenomzet de grens over. In vergelijking met 2014 ziet GfK zelfs een afname van 0,93% naar 0,85%. Terwijl richting onze oosterburen in dezelfde periode de grensomzet steeg van 3,66% naar 3,86%. Ook Nederlandse huishoudens die niet in het grensstreek wonen, hebben meer over de grens gekocht.

In vergelijking met afgelopen jaar wordt er vooral aan persoonlijke verzorging, sanitaire producten en frisdranken meer besteed in het buitenland. Verder zijn het vooral drogisterij artikelen en alcohol, die over de grens worden gekocht.

Bron: GfK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek