Sterke groei aanbieders in bezorging, lunchrooms en coffeebars

Bezorging neemt vooral in de grote steden fors toe

Markttrends - De afgelopen vijf jaar groeide het horeca aanbod in Nederland fors. Met name het segment Quickservice fungeerde de afgelopen 5 jaar als groeimotor met een groei van 22%. Deze groei wordt verklaard door een toename in het aantal lunchrooms (+8+, het aantal coffeebars (+6%)en het aantal bezorg en afhaalpunten (+11%).

Dat meldt bureau Datlinq in een marketupdate van de foodservicesector. Duidelijk is dat we steeds vaker eten laten thuisbezorgen. Daarim is binnen het segment Quickservice een forse toename te zien in het aantal aanbieders van thuisbezorgde maaltijden. In 2017 groeide het aantal verkooppunten van afhaal en bezorg outlets met 11% en in de afgelopen vijf jaar nam het aantal bezorg en afhaal-punten toe met 74%.

Stijging

Het aantal cafetaria’s is ook in 2017 gedaald. Het aantal lunchrooms daarentegen nam in 2017met 8% toe. In totaal zijn er nu zo’n 2.400 locaties die zich richten op het lunchmoment. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal lunchrooms zelfs met 69%. Net als de lunchroom is ook de coffeebar populairder geworden in 2017. Dit aantal steeg met zo’n 6%. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal coffeebars met ruim 50%.

Bezorging in grote steden

De groei van de gehele horeca in 2017 concentreert zich met name in de grote steden. In Amsterdam nam het aantal locaties toe met 4% en in Rotterdam met 1%. Ook in de grote steden is een verandering gaande in het horeca aanbod. Steeds meer horecalocaties concentreren zich op het bezorgen van maaltijden. Met name in de grote steden neemt het aantal locaties wat maaltijden thuis laat bezorgen flink toe. 27% van alle quickservice in Amsterdam en 25% in Rotterdam fungeerde in 2017 als afhaal- en of bezorgpunt. In vergelijking met de rest van Nederland: landelijk gezien ging het om 16% van alle horeca locaties.

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek