Super pakt in steden 6% van de omzet op zondag


Supermarkt - De zondagomzet tot en met het derde kwartaal van 2014 is de grens van 1 miljard euro ruimschoots gepasseerd. De zondagomzet bedraagt inmiddels 3.35% van de totale supermarktomzet. In de drie grote steden is dit zelfs al 6.0%, volgens marktonderzoekbureau GfK. De groei van de zondagomzet gaat ten koste van de avondverkopen. Hoewel in 2013 en 2014 het belang van de vrijdag- en zaterdagomzet fors daalde, blijven dit wel de twee belangrijkste omzetdagen voor supermarkten. Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Desondanks zien we sinds 2008 in elke fase van de gezingscyclus een stijging van het zondags omzetaandeel. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondagopening. Het zondags omzetaandeel groeit in alle regio's. Toch zijn er grote verschillen waarneembaar. Zo maken huishoudens in de Randstad en het zuiden van het land naar verhouding meer gebruikt van de zondagopening dan huishoudens in het noorden en oosten. De Nederlandse supermarktomzet steeg in november 2014 met 0.8% van 2.54 miljard euro (november 2013) naar 2.56 miljard euro. De omzet per kassabon nam licht toemet 0.2% van 21,84 euro (november 2013) naar 21,87 euro. Net als de drie voorgaande maanden komt de groei van de supermarktomzet voort uit het toegenomen aantal kassabonnen. De totale supermarktomzet tot en met november daalt met 0.1% van 30,61 miljard euro (2013) naar 30,57 miljard euro in 2014. In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de online omzet van Nederlandse  supermarkten 1.0% van de totale supermarktomzet. Supermarkten krijgen vaker te maken met gespecialiseerde concurrenten zoals bijvoorbeeld HelloFresh, Wijnvoordeel.nl en Zooplus. De online omzet van de foodspeciaalzaken bedraagt 5.7% van de totale omzet. Bron: GfK 

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid