Supermarkten domineren top 500 foodbedrijven


Ranglijsten - Nederlandse consumenten gaven €57,4 miljard uit aan eten en drinken; €45,8 miljard ofwel 80 procent hiervan kwam terecht bij de top 500-bedrijven. En dan vooral de supermarkten daarbinnen. En die top wordt alleen maar groter, zo blijkt uit de de jaarlijkse ranglijst FSIN Food 500. Voor de derde keer maakt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de ranglijst bekend. Alle grotere foodverkopers van ons land - van supermarkt, bakker en slager tot horeca, stadions en zorgvoeding - zijn naar omvang van hun omzet gerangschikt in deze Top 500. In de editie van vorig jaar vertegenwoordigden de 500 foodmerken een omzet van €42,5 miljard. Omgerekend gaf het gemiddelde Nederlandse huishouden vorig jaar €7455 uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd €5948 uitgegeven bij de 500 merken en bedrijven in de FSIN Food 500, waardoor nog €1507 overbleef om te besteden bij foodbedrijven die niet in de lijst staan. Aan de top van de lijst zijn de supermarkten dominant. De eerste 11 merken in de FSIN Food 500 zijn allemaal supermarktconcerns, van Albert Heijn (omzet €10,4 miljard) op de eerste plaats tot Deen Supermarkten (€686 miljoen) op nummer 11. Op nummer 12 staat het eerste foodserviceconcern; McDonald’s Nederland, goed voor €674 miljoen consumentenomzet in 2015. Overigens is de reguliere supermarktformule Albert Heijn niet het enige merk van Ahold Delhaize in de ranglijst. Zo zijn ook AH to go, Albert Heijn XL, AH.nl, Gall & Gall en Etos present. De ondergrens van de lijst zijn foodretail – en foodservicebedrijven met een omzet van ongeveer €3 miljoen. In de editie van vorig jaar lag deze ondergrens nog een miljoen euro lager. Moeilijk Tijdens de afgelopen economische crisis hadden vooral de nodige foodservicemerken het moeilijk. Enkele grote bedrijfscateraars, maar ook horecaconcerns als McDonald’s merkten dat de consument buiten de deur de hand op de knip hield. Hiervan profiteerde de foodretail, in het bijzonder supermarkten. Nu er weer sprake is van economische groei, veren de omzetten van de verliezers tijdens de crisis weer op. Daarnaast doet de nieuwe werkelijkheid in foodland zich steeds nadrukkelijker gelden in de FSIN Food 500. Exponenten van nieuwe fenomenen in foodland zijn volop van de partij. Zoals webwinkels en online intermediairs: AH.nl en AH Pick Up Points (27e plaats), Thuisbezorgd.nl (28) en de groeiende grote wijnclubs op internet, maar ook niche webwinkels als Gefelicitaart.nl. Top 20 van de FSIN Food 500 2016 1. AH Supermarkten, €10,4 miljard 2. Jumbo Supermarkten, €6,0 miljard 3. Lidl Nederland, €2,9 miljard 4. Aldi Nederland, €2,3 miljard 5. Plus, €2,0 miljard 6. Dirk, €1,2 miljard 7. Albert Heijn XL, €1,1 miljard 8. Coop, €975 miljoen 9. EMTÉ, €955 miljoen 10. Hoogvliet, €717 miljoen 11. Deen, €686 miljoen 12. McDonald’s, €674 miljoen 13. DekaMarkt, €665 miljoen 14. Vomar Voordeelmarkt, €482 miljoen 15. HEMA, €478 miljoen 16. Shell Tankstations, €370 miljoen 17. Nettorama, €370 miljoen 18. Gall & Gall, €361 miljoen 19. Jan Linders, €347 miljoen 20. Keurslagers, €333 miljoen   Ranglijsten - Nederlandse consumenten gaven €57,4 miljard uit aan eten en drinken; €45,8 miljard ofwel 80 procent hiervan kwam terecht bij de top 500-bedrijven. En dan vooral de supermarkten daarbinnen. En die top wordt alleen maar groter, zo blijkt uit de de jaarlijkse ranglijst FSIN Food 500. Voor de derde keer maakt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de ranglijst bekend. Alle grotere foodverkopers van ons land - van supermarkt, bakker en slager tot horeca, stadions en zorgvoeding - zijn naar omvang van hun omzet gerangschikt in deze Top 500. In de editie van vorig jaar vertegenwoordigden de 500 foodmerken een omzet van €42,5 miljard. Omgerekend gaf het gemiddelde Nederlandse huishouden vorig jaar €7455 uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd €5948 uitgegeven bij de 500 merken en bedrijven in de FSIN Food 500, waardoor nog €1507 overbleef om te besteden bij foodbedrijven die niet in de lijst staan. Aan de top van de lijst zijn de supermarkten dominant. De eerste 11 merken in de FSIN Food 500 zijn allemaal supermarktconcerns, van Albert Heijn (omzet €10,4 miljard) op de eerste plaats tot Deen Supermarkten (€686 miljoen) op nummer 11. Op nummer 12 staat het eerste foodserviceconcern; McDonald’s Nederland, goed voor €674 miljoen consumentenomzet in 2015. Overigens is de reguliere supermarktformule Albert Heijn niet het enige merk van Ahold Delhaize in de ranglijst. Zo zijn ook AH to go, Albert Heijn XL, AH.nl, Gall & Gall en Etos present. De ondergrens van de lijst zijn foodretail – en foodservicebedrijven met een omzet van ongeveer €3 miljoen. In de editie van vorig jaar lag deze ondergrens nog een miljoen euro lager. Moeilijk Tijdens de afgelopen economische crisis hadden vooral de nodige foodservicemerken het moeilijk. Enkele grote bedrijfscateraars, maar ook horecaconcerns als McDonald’s merkten dat de consument buiten de deur de hand op de knip hield. Hiervan profiteerde de foodretail, in het bijzonder supermarkten. Nu er weer sprake is van economische groei, veren de omzetten van de verliezers tijdens de crisis weer op. Daarnaast doet de nieuwe werkelijkheid in foodland zich steeds nadrukkelijker gelden in de FSIN Food 500. Exponenten van nieuwe fenomenen in foodland zijn volop van de partij. Zoals webwinkels en online intermediairs: AH.nl en AH Pick Up Points (27e plaats), Thuisbezorgd.nl (28) en de groeiende grote wijnclubs op internet, maar ook niche webwinkels als Gefelicitaart.nl. Top 20 van de FSIN Food 500 2016 1. AH Supermarkten, €10,4 miljard 2. Jumbo Supermarkten, €6,0 miljard 3. Lidl Nederland, €2,9 miljard 4. Aldi Nederland, €2,3 miljard 5. Plus, €2,0 miljard 6. Dirk, €1,2 miljard 7. Albert Heijn XL, €1,1 miljard 8. Coop, €975 miljoen 9. EMTÉ, €955 miljoen 10. Hoogvliet, €717 miljoen 11. Deen, €686 miljoen 12. McDonald’s, €674 miljoen 13. DekaMarkt, €665 miljoen 14. Vomar Voordeelmarkt, €482 miljoen 15. HEMA, €478 miljoen 16. Shell Tankstations, €370 miljoen 17. Nettorama, €370 miljoen 18. Gall & Gall, €361 miljoen 19. Jan Linders, €347 miljoen 20. Keurslagers, €333 miljoen  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid