Tabak leeft volop op TabaksRetail
Beurzen – Veel bezoek, ondanks het mooie weer, op de eerste dag van de tabaksbeurs TabaksRetail. De Rijtuigenloods in Amersfoort, waar het event wordt gehouden, staat zondag en maandag twee dagen lang volledig in het teken van tabak, rokersbenodigdheden, e-smokingproducten en aanverwante assortimenten en –diensten. Volgend jaar krijgt de beurs op dezelfde plek een tweedaags event gericht op convenienceproducten. Het was de eerste keer dat de beurs in Amersfoort werd gehouden. Eerder werd de beurs in de Van Nelle fabriek in Rotterdam gehouden, maar voor een beurs die tabaksondernemers uit geheel Nederland wil trekken, had die locatie toch te veel beperkingen. Met het verplaatsen van de beurs werd gelijk ook het concept aangepast. De tabaksbeurs vindt om het jaar plaats en wordt nu afgewisseld met een conveniencebeurs, waar ook zoetwaren en andere bijkomende artikelen worden aangeboden. Tabakswinkeliers geven namelijk aan een gesplitste opzet toch de voorkeur boven een gemengde beurs. Vandaar dat alleen Cloetta en de Nederlandse Loterij aanwezig als ‘niet rokers’-exposanten. De wet- en regelgeving in tabak is inmiddels dermate zwaar dat de verkoopondersteunende activiteiten vrijwel volledig beperkt zijn. Veel presentaties hadden daarom betrekking op het verdwijnen van de clicksigaretten. Een sigaret waarbij met een druk op een ampul de sigaret verandert van een reguliere smaak naar een mentholvariant. De verscherpte regels maken verkoop van dergelijke sigaretten onmogelijk. Ook de verpakkingsregels en inhoud en prijsstelling vormden belangrijke aandachtspunten bij de aanbieders. Verder veel aandacht voor de elektronische sigaretten en -sigaren. Deze markt is de afgelopen jaren sterk gegroeid en steeds ook verder geprofessionaliseerd. De markt voor sigaretten en rookartikelen is de afgelopen jaren, soweieso ondanks de verscherpte wijzigingen in regels en wetgeving van buitenaf op verkoop en verpakking, redelijk stabiel. Bij de verkooppunten is eveneens sprake van een duidelijke consolidering. Steeds meer winkels sluiten zich aan bij een van de gevestigde organisaties. Bron: @FoodClicks Beurzen – Veel bezoek, ondanks het mooie weer, op de eerste dag van de tabaksbeurs TabaksRetail. De Rijtuigenloods in Amersfoort, waar het event wordt gehouden, staat zondag en maandag twee dagen lang volledig in het teken van tabak, rokersbenodigdheden, e-smokingproducten en aanverwante assortimenten en –diensten. Volgend jaar krijgt de beurs op dezelfde plek een tweedaags event gericht op convenienceproducten. Het was de eerste keer dat de beurs in Amersfoort werd gehouden. Eerder werd de beurs in de Van Nelle fabriek in Rotterdam gehouden, maar voor een beurs die tabaksondernemers uit geheel Nederland wil trekken, had die locatie toch te veel beperkingen. Met het verplaatsen van de beurs werd gelijk ook het concept aangepast. De tabaksbeurs vindt om het jaar plaats en wordt nu afgewisseld met een conveniencebeurs, waar ook zoetwaren en andere bijkomende artikelen worden aangeboden. Tabakswinkeliers geven namelijk aan een gesplitste opzet toch de voorkeur boven een gemengde beurs. Vandaar dat alleen Cloetta en de Nederlandse Loterij aanwezig als ‘niet rokers’-exposanten. De wet- en regelgeving in tabak is inmiddels dermate zwaar dat de verkoopondersteunende activiteiten vrijwel volledig beperkt zijn. Veel presentaties hadden daarom betrekking op het verdwijnen van de clicksigaretten. Een sigaret waarbij met een druk op een ampul de sigaret verandert van een reguliere smaak naar een mentholvariant. De verscherpte regels maken verkoop van dergelijke sigaretten onmogelijk. Ook de verpakkingsregels en inhoud en prijsstelling vormden belangrijke aandachtspunten bij de aanbieders. Verder veel aandacht voor de elektronische sigaretten en -sigaren. Deze markt is de afgelopen jaren sterk gegroeid en steeds ook verder geprofessionaliseerd. De markt voor sigaretten en rookartikelen is de afgelopen jaren, soweieso ondanks de verscherpte wijzigingen in regels en wetgeving van buitenaf op verkoop en verpakking, redelijk stabiel. Bij de verkooppunten is eveneens sprake van een duidelijke consolidering. Steeds meer winkels sluiten zich aan bij een van de gevestigde organisaties. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Peter van Mourik opvolger Peter de Ries bij MAXXAM
Benoeming - Peter van Mourik (56) treedt begin oktober in dienst van de Inkoopvereniging MAXXAM CV. Hij volgt daar begin volgend jaar Peter de Ries op als Algemeen Directeur. MAXXAM is de grootste inkoopvereniging in de Foodservice /Out-of-Homemarkt.
Lees berichtSportproducten XXL Nutrition bij 220 Shell-locaties
Petrol – Shell gaat op 220 tankstationlocaties de eiwitproducten verkopen van XXL Nutrition. Dat heeft René van der Zel van XXL Nutrition donderdag bekend gemaakt. Sport- en eiwitproducten worden steeds vaker als assortimentsuitbreiding ingezet bij tankstations.
Lees berichtEuroParcs opent onbemande shops op vakantieparken
Vakantieparken – EuroParcs gaat tot het einde van dit jaar in totaal tien onbemande parkshops openen op vakantieparken verspreid over Nederland. Bezoekers kunnen in de winkels de belangrijkste dagelijkse boodschappen halen en bij een zelfscankassa afrekenen.
Lees bericht‘Meer aanbod proteïne drinks & bars binnen tankstations’
Ontwikkeling – Steeds vaker worden de tankstationsgezien als aankoop- en verkoopkanaal van proteïne drinks & bars. Ook de tankstationmaatschappijen zelf en de groothandels geloven in deze relatief nieuwe categorie. De Haan Minerale Oliën doet een test met het sterk groeiende merk XXL op een aantal locaties en ook groothandel Lekkerland heeft een aantal producten opgenomen.
Lees berichtInkoopdirecteur Hans-Peter Kok vertrekt bij Maxxam
Persoonlijk – Hans-Peter Kok (50), inkoopdirecteur van inkoopvereniging Maxxam, gaat het bedrijf na meer dan tien jaar verlaten. Hij heeft besloten dat het tijd wordt voor iets anders. Dat laat organisatie Maxxam weten.
Lees berichtVernieuwde Tony’s Kiosk krijgt eerste locatie in De Bilt
Petrol - Tony’s Kiosk heeft na een pilot in Amsterdam Noord een nieuwe locatie gekregen bij Esso Express De Bilt in Utrecht. Het onbemande shopconcept is een ontwikkeling van De Haan Minerale Oliën (DHMO) en Convenience Retail Solutions (CRS), een zelfstandig onderdeel van Lekkerland. Na de pilotfase in Amsterdam is het concept verbeterd en vernieuwd geopend in De...
Lees bericht