Tweederde Nederlanders let op gezondheid


Onderzoek - Tweederde van de Nederlanders in de leeftijd van 18-65 jaar zegt vaak of altijd te letten op gezondheid als men eten of drinken koopt. Consumenten letten echter nog meer op de aspecten smaak, kwaliteit en prijs/aanbiedingen; gezondheid komt pas op de vijfde plek. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder duizend consumenten dat in opdracht van Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is uitgevoerd. Een derde van de Nederlandse consumenten associeert een gezond voedingspatroon vooral met groente en fruit. Als men binnen een productgroep een gezonde keuze wil maken, let een kwart van de respondenten met name op het aantal calorieën. 1 op de 5 consumenten let helemaal niet op gezondheidsaspecten. Ongeveer de helft van de consumenten zegt vaker te kiezen voor een gezond menu, als dit goedkoper is of vaker in de aanbieding zou zijn. Thuis en op het werk let men vaker op gezonde voeding dan onderweg. Een gezonde keuze maken wordt het eenvoudigst gevonden in de supermarkt en het moeilijkst in bioscopen en pretparken. Zes op de tien werknemers waarbij een bedrijfsrestaurant aanwezig is koopt hier minimaal één keer in de week iets te eten en/of te drinken. 48% vindt dat zijn of haar bedrijfsrestaurant voldoende aanbod heeft om gezonde keuze te maken. Minder dan een derde vindt dat het bedrijfsrestaurant de gezonde keuzes voldoende onder de aandacht brengt. Convenant Gezond Gewicht Veneca en de FNLI onderschrijven het belang van een gezond voedingspatroon en werken ook samen in het Convenant Gezond Gewicht. Philip den Ouden, directeur FNLI: “De levensmiddelenindustrie werkt er hard aan om de samenstelling van producten te verbeteren door te innoveren: minder verzadigde vetten, minder zout en minder kilocalorieën.” Ook met duidelijke informatie kunnen consumenten vaker worden verleid tot de gezonde keuze. De hoeveelheid informatie op verpakkingen is voor een meerderheid voldoende. De consumenten die wel meer informatie op verpakkingen wensen (23%), willen vooral heldere en duidelijke informatie. Men is sceptisch over de term ‘light’: slechts 1 op de 8 noemt de term geloofwaardig en maar een derde vindt het goed te begrijpen. Een concretere term als ‘minder zout’ wordt positiever beoordeeld. Bron: FNLI/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid