Unilever zet verkoop margarinedivisie door
Industrie - Unilever gaat de divisie margarine-producten definitief verkopen. De merken Blue Band, Becel en de nationale merken Bona en Zeeuws Meisje, waarmee het bedrijf groot is geworden en waaraan het deels de ontstaansgeschiedenis heeft te danken, behoren niet meer tot de kernactiviteiten. Unilever komt voort uit een fusie van twee bedrijven: de Margarine Unie en de Britse zeepproducent Lever Brothers. De verkoopplannen zijn actueel geworden na een overname bod op Unilever door het Amerikaanse bedrijf Kraft Heinz. Unilever zag zich daarop genoodzaakt de winstgevendheid verder te vergroten. Afnemende broodconsumptie zorgde er daarnaast voor dat de broodsmeersels het minder goed deden. Ook zag het bedrijf zich steeds voor de opgave gesteld de variaties steeds verder te vergroten om de marktpositie te kunnen blijven behouden. Om te laten zien dat het bedrijf zelfstandig beter af is, stoot het bedrijf onderdelen af die minder winstgevend zijn. Winstgevende onderdelen gaat het bedrijf juist meer samenvoegen. De divisie waar het ijs van Magnum en Ben & Jerry’s inzit wordt daarom ondergebracht of samengevoegd met de voedingsdivisie met merken als Knorr en Hellmann's. Dat moet meer winst gaan opleveren. Unilever behaalde vorig jaar een omzet van bijna 53 miljard euro met een winst van 5,5 miljard euro. Met de verkoop van de margarinetak hoopt Unilever volgens analisten zo'n 7 miljard euro binnen te halen. Bron: @FoodClicks Industrie - Unilever gaat de divisie margarine-producten definitief verkopen. De merken Blue Band, Becel en de nationale merken Bona en Zeeuws Meisje, waarmee het bedrijf groot is geworden en waaraan het deels de ontstaansgeschiedenis heeft te danken, behoren niet meer tot de kernactiviteiten. Unilever komt voort uit een fusie van twee bedrijven: de Margarine Unie en de Britse zeepproducent Lever Brothers. De verkoopplannen zijn actueel geworden na een overname bod op Unilever door het Amerikaanse bedrijf Kraft Heinz. Unilever zag zich daarop genoodzaakt de winstgevendheid verder te vergroten. Afnemende broodconsumptie zorgde er daarnaast voor dat de broodsmeersels het minder goed deden. Ook zag het bedrijf zich steeds voor de opgave gesteld de variaties steeds verder te vergroten om de marktpositie te kunnen blijven behouden. Om te laten zien dat het bedrijf zelfstandig beter af is, stoot het bedrijf onderdelen af die minder winstgevend zijn. Winstgevende onderdelen gaat het bedrijf juist meer samenvoegen. De divisie waar het ijs van Magnum en Ben & Jerry’s inzit wordt daarom ondergebracht of samengevoegd met de voedingsdivisie met merken als Knorr en Hellmann's. Dat moet meer winst gaan opleveren. Unilever behaalde vorig jaar een omzet van bijna 53 miljard euro met een winst van 5,5 miljard euro. Met de verkoop van de margarinetak hoopt Unilever volgens analisten zo'n 7 miljard euro binnen te halen. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Unilever zet merken Magnum en Ben & Jerry’s in de etalage
IJsdivisie - Unilever wil de ijsjesafdeling, waar de merken Magnum en Ben & Jerry's onder vallen, van de hand doen. Het levensmiddelenbedrijf is van mening dat de ijsdivisie met een andere eigenaar beter in staat is om te groeien.
Lees berichtUnilever benoemt Heiko Schipper tot president Nutrition
Benoeming - Heiko Schipper wordt de nieuwe ‘president nutrition’ bij Unilever. Hij is daarmee de opvolger van Hanneke Faber, die enkele maanden geleden bij Unilever opstapte om bij Logitech aan de slag te gaan.
Lees berichtUnilever pakt 43.000 pakketten in voor voedselbank
Actie – Drie dagen lang zijn 570 medewerkers van Unilever vrijwillig bezig met het inpakken van voedselpakketten voor de voedselbank. Op maandag 4, dinsdag 5 en donderdag 7 december pakken zij in Rotterdam Ahoy 43.000 dozen in. De actie wordt mogelijk gemaakt dankzij de hulp van partners Ahoy, NIBC, Upfield, Riedel, Dr. Oetker, Mars en Bidfood.
Lees berichtUnilever deelt ijspatenten om uitstoot van vriezers te verlagen
IJs - Unilever kondigt aan dat het een gratis, niet-exclusieve licentie voor 12 herformuleringspatenten beschikbaar zal stellen aan de ijsindustrie. Dit besluit volgt op twee succesvolle pilotprojecten waarbij ‘last mile’-ijsvrieskisten werden ‘opgewarmd’ naar -12°C in plaats van de gebruikelijke -18°C.
Lees berichtSuikergehalte Lipton in tien jaar tijd gehalveerd
Frisdranken - Het suikergehalte in het ijsthee assortiment van Lipton is in tien jaar tijd met 53% meer dan gehalveerd. Daarnaast kiest de consument ook bewust voor suikervrij of een frisdrank laag in suikers.
Lees berichtSuccesvolle pop-up Ben & Jerry’s Chunky Experience
Pop-up – De twee weekenden dat de Ben & Jerry’s Chunky Experience was geopend, hebben het gewenste resultaat gegeven: menig ijsliefhebber wist de weg te vinden naar de tijdelijke locatie in de Hofbogen in Rotterdam om de wereld van chunks en swirls te proberen. Het tweede weekend zelfs 1200 mensen.
Lees bericht