UTZ-koffie mateloos populair


Assortiment – Koffie met het UTZ-keurmerk is mateloos populair. Het keurmerk dat onder meer goede werkomstandigheden en een duurzame productie moet garanderen, werd op 188 miljoen kilo koffie geplakt. Dat is 38 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van UTZ-gecertificeerde cacao nam zelfs met 178 procent toe tot 119 miljoen kilo. Dat meldt de organisatie achter het keurmerk UTZ Certified. Volgens UTZ draagt inmiddels 8 procent van de wereldproductie van koffie het certificaat. Bij cacao zou het gaan om 13 procent van de totale productie. De certificatie bij thee is minder vergevorderd. In totaal had vorig jaar 3 miljoen kilo thee het keurmerk en dat is 5 procent meer dan een jaar eerder. UTZ geeft het keurmerk uit in 32 landen waar koffie, thee en cacao wordt geproduceerd. Onder meer Douwe Egberts, Ahold en Mars nemen de producten af. Groei UTZ Certified zag ook de eigen organisatie fors groeien. De omzet steeg vorig jaar van 5,6 miljoen euro naar 6,8 miljoen euro. Het jaarresultaat kwam uit op bijna 600.000 euro. Een jaar eerder ging het nog om een resultaat van 65.000 euro. Een groot deel van de inkomsten bestaat uit subsidies. De Postcode Loterij was vorig jaar met een half miljoen euro de grootste donateur.   Bron: NUzakelijk.nl

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid