Van Dobben met 'Zuid-Koreaanse' bitterbal naar HHH


Olympische Spelen – Het behoort inmiddels tot de kleine tradities tijdens de Olympische Spelen: Van Dobben die de bitterballen bakt voor de bezoekers van het Holland Heineken House (HHH). Alleen is het dit keer niet snackfabrikant Royaan die de bitterballen levert, maar de nieuwe eigenaar van het merk Van Geloven. Omdat de Olympische Spelen vaak in landen worden georganiseerd waar beperkingen zijn op het gebied van vleesimport, is het altijd weer een uitdaging om de bitterballen te produceren. Ter plaatse produceren is vaak de enige oplossing. Daarom worden de bitterballen ook deze keer weer gemaakt met lokale, Zuid-Koreaanse ingrediënten. "In Zuid-Korea gaan we wederom voor goud!", aldus Meestercroquettenmaker Piet Brink, die de bitterballen ter plaatse gaat samenstellen. De Meestercroquettenmaker komt op 7 februari aan in Zuid-Korea en heeft dan twee dagen de tijd om de juist Van Dobben receptuur te ontwikkelen met lokale ingrediënten. Vanaf 9 februari gaat hij 17 dagen lang, dagelijks 1300 bitterballen op ambachtelijke wijze met de hand draaien om het Oranjefeest in het Holland Heineken House compleet te maken. 120 kilo rundvlees In totaal zal de Meestercroquettenmaker tijdens de Olympische Spelen meer dan 22.000 bitterballen draaien. Hiervoor gebruikt hij onder andere 120 kilo rundvlees, 100 kilo bloem, 60 kilo roomboter, 60 kilo variëteit groenten en 40 kilo ui, 60 kilo ei en 250 kilo paneermeel. Piet Brink: "Met de bitterballen willen we de Olympische sporters en hun supporters het gevoel van thuis geven. En we hopen natuurlijk dat we ook prominenten zoals misschien wel premier Mark Rutte of leden van het Koninklijk Huis kunnen laten genieten van een heerlijke Hollandse bitterbal." Holland Heineken House Op de Olympische Spelen in Sotsji (2014) maakte Piet Brink een 'Russische bal', alleen kwam hij zonder paneermeel te zitten In de plaatselijke supermarkt werden toen alle croutons opgekocht om daar het paneermeel van te maken. Heineken, officieel sponsor van NOC*NSF - het Nederlandse Olympisch Comité - heeft Van Dobben uitgenodigd om het ‘Russische trucje’ in het Holland Heineken House in Zuid-Korea te herhalen. "Heineken heeft er alle vertrouwen in dat Meestercroquettenmaker Piet Brink met lokale ingrediënten opnieuw een bitterbal van topkwaliteit kan neerzetten", aldus Yvonne De Liefde-Boere, projectleider van het Holland Heineken House. Bron: Van Dobben/@FoodClicks Olympische Spelen – Het behoort inmiddels tot de kleine tradities tijdens de Olympische Spelen: Van Dobben die de bitterballen bakt voor de bezoekers van het Holland Heineken House (HHH). Alleen is het dit keer niet snackfabrikant Royaan die de bitterballen levert, maar de nieuwe eigenaar van het merk Van Geloven. Omdat de Olympische Spelen vaak in landen worden georganiseerd waar beperkingen zijn op het gebied van vleesimport, is het altijd weer een uitdaging om de bitterballen te produceren. Ter plaatse produceren is vaak de enige oplossing. Daarom worden de bitterballen ook deze keer weer gemaakt met lokale, Zuid-Koreaanse ingrediënten. "In Zuid-Korea gaan we wederom voor goud!", aldus Meestercroquettenmaker Piet Brink, die de bitterballen ter plaatse gaat samenstellen. De Meestercroquettenmaker komt op 7 februari aan in Zuid-Korea en heeft dan twee dagen de tijd om de juist Van Dobben receptuur te ontwikkelen met lokale ingrediënten. Vanaf 9 februari gaat hij 17 dagen lang, dagelijks 1300 bitterballen op ambachtelijke wijze met de hand draaien om het Oranjefeest in het Holland Heineken House compleet te maken. 120 kilo rundvlees In totaal zal de Meestercroquettenmaker tijdens de Olympische Spelen meer dan 22.000 bitterballen draaien. Hiervoor gebruikt hij onder andere 120 kilo rundvlees, 100 kilo bloem, 60 kilo roomboter, 60 kilo variëteit groenten en 40 kilo ui, 60 kilo ei en 250 kilo paneermeel. Piet Brink: "Met de bitterballen willen we de Olympische sporters en hun supporters het gevoel van thuis geven. En we hopen natuurlijk dat we ook prominenten zoals misschien wel premier Mark Rutte of leden van het Koninklijk Huis kunnen laten genieten van een heerlijke Hollandse bitterbal." Holland Heineken House Op de Olympische Spelen in Sotsji (2014) maakte Piet Brink een 'Russische bal', alleen kwam hij zonder paneermeel te zitten In de plaatselijke supermarkt werden toen alle croutons opgekocht om daar het paneermeel van te maken. Heineken, officieel sponsor van NOC*NSF - het Nederlandse Olympisch Comité - heeft Van Dobben uitgenodigd om het ‘Russische trucje’ in het Holland Heineken House in Zuid-Korea te herhalen. "Heineken heeft er alle vertrouwen in dat Meestercroquettenmaker Piet Brink met lokale ingrediënten opnieuw een bitterbal van topkwaliteit kan neerzetten", aldus Yvonne De Liefde-Boere, projectleider van het Holland Heineken House. Bron: Van Dobben/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid