Vergrijzing drukt omzet en winst Heineken


Biermarkt - Heineken heeft in de landen in Zuid- en West-Europa last van afnemende bierconsumptie. Door vergrijzing staat de bierconsumptie hier onder druk. Toch realiseerde het bierconcern een omzetgroei van 7,4 procent tot €18,4 miljard, mede door de volledige inlijving van Asia Pacific Breweries afgelopen najaar. De omzet van Heineken groeide met 3,9 procent, exclusief overnames en wisselkoerseffecten. Het bedrijfsresultaat (ebit) bedroeg in 2012 €2,95 miljard, tegenover €2,7 miljard een jaar eerder. In Europa daalden de volumes echter wel met 2,4 procent. De omzet op deze voor het concern belangrijke markt, steeg echter nog wel met een fractie. Dat geldt ook voor het bedrijfsresultaat, dat er met 0,3 procent toenam tot €964. Op autonome basis daalde echter de bedrijfswinst met 6,6 procent. De omstandigheden in Europa zijn zwaar. Door vergrijzing staat de bierconsumptie onder druk. Daarbovenop drukken de slechte conjunctuur en het verzwakte consumentenvertrouwen de afzet. Tevens voeren een aantal landen in Europa accijns- of btw-verhogingen door als een van de middelen om de overheidsfinanciën op orde te kunnen krijgen. Omdat de concurrentie het ook moeilijk heeft in Europa, slaagt Heineken erin om in een aantal landen marktaandeel te winnen. Dat gebeurt in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, België en Frankrijk. In Nederland blijft het marktaandeel van Heineken stabiel.   Bron: FD

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid