‘Voldoende groei in convenience de komende drie jaar’

Ook sterke groei bij de gemaksupers zoals Jumbo City in Eindhoven

Marktontwikkeling - Er zit voldoende groei de komende drie jaar in de out-of-homesector, alleen stijgen niet alle sectoren even hard. Zo groeit Petrol met ruim 2%, travel met 5,5% en de gemakswinkels in de binnensteden en op andere high traffic locaties met 21,5%.

De cijfers zijn afkomstig van de GfK-presentatie van afgelopen dinsdag tijdens de eerste bijeenkomst van Convenience Connected, de opvolger van Petrol Connected.  Achter dit samenwerkingsverband zitten de bedrijven Gfk, Orange Peak Company en IRI. In 2015 gestart met een focus op petrol, maar sinds dit jaar ook op travel en urban.

Petrol

Uit de verzamelde datagegevens blijkt dat de omzet binnen petrol met 7% is gestegen op de snelweglocaties en het volume met 3%. De niet-snelweglocaties daarentegen realiseerden het afgelopen jaar een zelfde omzet als in 2016, maar wel een daling van 3% in volume. Opvallend was dat tabak en food in die periode nagenoeg stabiel bleven, maar dat een categorie als dranken het juist weer goed deden. Het iets warmere weer in 2017 heeft daarin ongetwijfeld een rol gespeeld, want “hoe hoger de temperaturen, des te meer omzet,” aldus Bas van Ekelen van GfK in zijn toelichting.

Hogere frequentie

Ander opmerkelijk punt was de mate waarin mensen de tankstations binnenstappen om iets te kopen. Dit zogenaamde penetratiecijfers daalde van 27% naar 25% in 2017. Geen goede zaak, maar daar staat tegenover dat de frequentie waarin de kopers een bezoek brengen aan de tankstations wel toeneemt, namelijk van 4,9 naar 5,4%. Populair bij die aankopen zijn vooral de klassiekers binnen petrol; snacks, energydrinks en koffie zijn met respectievelijk marktcijfers als +15, +12 en +9 procent de belangrijkste groeiers, daar waar kauwgom en zoetwaren achterblijven.

Travel

De nieuwe sectoren in het onderzoek van Convenience Connected zijn, zoals al eerder geconcludeerd, belangrijke groeimarkten. Totaal food binnen Travel groeide met 5%, maar verwacht mag worden dat dit segment verder doorgroeit doordat er sprake is van een structurele toename in vlieg- en treinreizigers. Ook op de stations is koffie groot – heel groot zelfs, maar ok de maaltijden doen het goed en hebben bovendien nog een aardig potentieel, zo liet Van Eekelen weten.

Urban

Het segment waar verreweg het meeste van wordt verwacht is, zijn de gemakswinkels, de winkels die inspelen op de markt voor convenience. In deze winkels geen standaard boodschappen, maar producten voor onderweg of directe consumptie. Het afgelopen jaar zijn er 21 van dergelijke gemakssupers geopend. Inmiddels vertegenwoordigen zij in de metingen een omzet van 109 miljoen euro. En hoewel de penetratie met 2.2% wellicht wat aan de lage kant is, is ligt de bezoekfrequentie wel heel hoog.

Economisch klimaat

Rob Morren, sectoranalist van ABNAMRO, die voorafgaand aan de GfK-presentatie sprak, was ook heel duidelijk in zijn oordeel dat de trend naar gemak bij de consument alleen maar doorgaat. Wel waarschuwde hij dat de omvang en de snelheid van die trend ook wordt bepaald door het economische klimaat. Als het goed gaat, blijven de omzetten bij de out-of-homelocatie stijgen, maar als het minder gaat, gaat het ook bij die locaties minder. De komende jaren blijft volgens de trendanalyses van de bank de groei er nog wel inzitten, alleen zal die minder groot zijn dan de afgelopen jaren. “Daarna kan er wel weer eens een vertraging optreden,” zo waarschuwde Morren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek