Voor scholieren is 'lekker' belangrijker bij voedsel dan prijs en gemak


Onderzoek - Voedsel moet voor de huidige generatie tieners op de eerste plaats lekker zijn en pas daarna volgen prijs en gemak. Ook gezondheid en duurzaamheid winnen langzaamaan belangstelling, blijkt uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) onder 1.000 middelbaren scholieren. Generatie Z wordt de groep scholieren genoemd, die nu de middelbare scholen bevolkt. Het FSIN wilde graag meer weten over de eet- en drinkgewoontes van deze groep en deed onderzoek naar hun koop- en consumptiegedrag. Het blijkt dat zij veel traditioneler zijn dan wellicht wordt verondersteld. Het blijkt dat zij nog steeds redelijk traditioneel hun maaltijden gebruiken. Met name het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Hoe ouder de scholieren worden, hoe meer je wel ziet dat het ontbijt eens in het gedrang komt. Vaak is tijdsgebrek één van de oorzaken. Opleidingsniveau lijkt hierin ook nog een kleine invloed te hebben. 76,7% van de VWO-leerlingen ontbijt dagelijks, versus 63,9% van de VMBO-leerlingen en 61,9% van de Havo-leerlingen. Lunch De meeste tieners smeren ook nog heel trouw elke ochtend hun boterhampakketjes voor de lunch. Ter aanvulling – of vervanging van een minder lekkere lunch van thuis – kopen ze echter ook regelmatig wat op eigen houtje. Maar liefst 57,4% van de middelbare scholieren koopt een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. En 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt. Bewuste keuzes Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Meerdere keren per week blijkt water voor meisjes het populairst te zijn, wat past in hun profiel als gezondere tieners (maar liefst 16,6% van de meiden koopt ééns of vaker per week water). Hoewel jongens soms ook voor water kiezen, staan ze toch vaker met een sportdrank voor de kassa. En fors bovenaan staat fris met prik (27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik. Jongens schieten ook méér uit in snacks; maar liefst 30% van de jongens van de middelbare school zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%). ‘Lekker’ belangrijkst De belangrijkste aankoopmotieven voor de generatie Z zijn ‘lekker’ (93,6%), ‘goedkoop’ (56,9%), ‘gemak’ (54,6%) en gezond (35,2%). Duurzame productie, een product dat past bij wie je bent en een bijzonder verhaal scoren minder hoog (resp. 23%, 21,4% en 19,3%). Bron: FSIN/@FooClicks Onderzoek - Voedsel moet voor de huidige generatie tieners op de eerste plaats lekker zijn en pas daarna volgen prijs en gemak. Ook gezondheid en duurzaamheid winnen langzaamaan belangstelling, blijkt uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) onder 1.000 middelbaren scholieren. Generatie Z wordt de groep scholieren genoemd, die nu de middelbare scholen bevolkt. Het FSIN wilde graag meer weten over de eet- en drinkgewoontes van deze groep en deed onderzoek naar hun koop- en consumptiegedrag. Het blijkt dat zij veel traditioneler zijn dan wellicht wordt verondersteld. Het blijkt dat zij nog steeds redelijk traditioneel hun maaltijden gebruiken. Met name het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Hoe ouder de scholieren worden, hoe meer je wel ziet dat het ontbijt eens in het gedrang komt. Vaak is tijdsgebrek één van de oorzaken. Opleidingsniveau lijkt hierin ook nog een kleine invloed te hebben. 76,7% van de VWO-leerlingen ontbijt dagelijks, versus 63,9% van de VMBO-leerlingen en 61,9% van de Havo-leerlingen. Lunch De meeste tieners smeren ook nog heel trouw elke ochtend hun boterhampakketjes voor de lunch. Ter aanvulling – of vervanging van een minder lekkere lunch van thuis – kopen ze echter ook regelmatig wat op eigen houtje. Maar liefst 57,4% van de middelbare scholieren koopt een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. En 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt. Bewuste keuzes Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Meerdere keren per week blijkt water voor meisjes het populairst te zijn, wat past in hun profiel als gezondere tieners (maar liefst 16,6% van de meiden koopt ééns of vaker per week water). Hoewel jongens soms ook voor water kiezen, staan ze toch vaker met een sportdrank voor de kassa. En fors bovenaan staat fris met prik (27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik. Jongens schieten ook méér uit in snacks; maar liefst 30% van de jongens van de middelbare school zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%). ‘Lekker’ belangrijkst De belangrijkste aankoopmotieven voor de generatie Z zijn ‘lekker’ (93,6%), ‘goedkoop’ (56,9%), ‘gemak’ (54,6%) en gezond (35,2%). Duurzame productie, een product dat past bij wie je bent en een bijzonder verhaal scoren minder hoog (resp. 23%, 21,4% en 19,3%). Bron: FSIN/@FooClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht

FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Lees bericht

Swijtink (McDonald’s) en Slootweg (Bidfood) in bestuur FSIN

Benoeming - Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd in het bestuur. Het zijn Annemarie Swijtink van McDonald’s Nederland en Dick Slootweg van Bidfood. Zij vervangen de vertrokken bestuursleden Henri Froeling (Vital Food Group) en Freek van Beek (Lekkerland Nederland). Het bestuur onder leiding van voorzitter Walter Seib van HMSHost is nu weer voltallig.

Lees bericht


FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...

Lees bericht

Omzet foodservice in de lift; rendement onder druk

Foodservice - Foodservice zit in de lift. Over periode 13, week 49 t/m 52, (5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109 procent in de toelevering van eten en drinken in foodservice ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. YTD is de groei van Foodservice 36,8 procent. Echter, het rendement staat wel onder druk door stijgende inkoopprijzen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid