Voor scholieren is 'lekker' belangrijker bij voedsel dan prijs en gemak

57,4% van de scholieren koopt meerdere keren per week iets van het eigen geld

Onderzoek - Voedsel moet voor de huidige generatie tieners op de eerste plaats lekker zijn en pas daarna volgen prijs en gemak. Ook gezondheid en duurzaamheid winnen langzaamaan belangstelling, blijkt uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) onder 1.000 middelbaren scholieren.

Generatie Z wordt de groep scholieren genoemd, die nu de middelbare scholen bevolkt. Het FSIN wilde graag meer weten over de eet- en drinkgewoontes van deze groep en deed onderzoek naar hun koop- en consumptiegedrag. Het blijkt dat zij veel traditioneler zijn dan wellicht wordt verondersteld. Het blijkt dat zij nog steeds redelijk traditioneel hun maaltijden gebruiken. Met name het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Hoe ouder de scholieren worden, hoe meer je wel ziet dat het ontbijt eens in het gedrang komt. Vaak is tijdsgebrek één van de oorzaken. Opleidingsniveau lijkt hierin ook nog een kleine invloed te hebben. 76,7% van de VWO-leerlingen ontbijt dagelijks, versus 63,9% van de VMBO-leerlingen en 61,9% van de Havo-leerlingen.

Lunch

De meeste tieners smeren ook nog heel trouw elke ochtend hun boterhampakketjes voor de lunch. Ter aanvulling – of vervanging van een minder lekkere lunch van thuis – kopen ze echter ook regelmatig wat op eigen houtje. Maar liefst 57,4% van de middelbare scholieren koopt een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. En 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt.

Bewuste keuzes

Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Meerdere keren per week blijkt water voor meisjes het populairst te zijn, wat past in hun profiel als gezondere tieners (maar liefst 16,6% van de meiden koopt ééns of vaker per week water). Hoewel jongens soms ook voor water kiezen, staan ze toch vaker met een sportdrank voor de kassa. En fors bovenaan staat fris met prik (27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik.

Jongens schieten ook méér uit in snacks; maar liefst 30% van de jongens van de middelbare school zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%).

‘Lekker’ belangrijkst

De belangrijkste aankoopmotieven voor de generatie Z zijn ‘lekker’ (93,6%), ‘goedkoop’ (56,9%), ‘gemak’ (54,6%) en gezond (35,2%). Duurzame productie, een product dat past bij wie je bent en een bijzonder verhaal scoren minder hoog (resp. 23%, 21,4% en 19,3%).

Bron: FSIN/@FooClicks

Auteur: Steffen van Beek