‘Voorjaarsgroei’ van bijna 2 procent in foodservice
Marktcijfers - In 2016 was er in maart een opleving van 3% in de horeca. Dit jaar komt er dankzij het goede weer nog eens 2% groei bovenop. Daarentegen bleef de groei in de catering van bedrijven en zorginstellingen met -1% achter. Over de eerste drie maanden van 2017 tezamen staat de foodservice op +1,7%. De cijfers zijn afkomstig van Foodstep en in de laatste editie van FoodserviceXS gepubliceerd. Volgens metingen deed de fastservicesector met een stijging van 5% het prima. De bestedingen in restaurants waren met +2,5% eveneens goed. De drankensector, recreatie en sport volgden met een bescheiden stijging van 1 Ã 1,5%. In de logiessector is een daling van 4% in eten en drinken gemeten wat, volgens Foodstep, verklaarbaar is met het vroege Pasen in 2016. Belangrijke ontwikkeling binnen catering is dat de drukte in het Nederlandse bedrijfsleven toeneemt en ook de behoefte aan de eet- en drinkvoorzieningen aantrekt. De cateraars in bedrijven krijgen echter ook meer concurrentie van aanbieders in nabijheid van bedrijven, zoals horeca, detailhandel en on-the-go. De foodservice in bedrijven daalde als gevolg van die ontwikkeling licht met 0,4%. Tot nu toe staat de foodservice op +1,7% voor de toeleveringen vanuit reguliere groothandels in 2017. Buiten de meting van de periodemonitor vallen de inkoop via supermarkten en de inkoop direct bij producenten. Deze groeiden in 2016 harder dan de grossiersleveringen. Mogelijk zet deze groei in 2017 door, schrijft onderzoekbureau Foodstep. Bron: Foodstep/FoodserviceXS Marktcijfers - In 2016 was er in maart een opleving van 3% in de horeca. Dit jaar komt er dankzij het goede weer nog eens 2% groei bovenop. Daarentegen bleef de groei in de catering van bedrijven en zorginstellingen met -1% achter. Over de eerste drie maanden van 2017 tezamen staat de foodservice op +1,7%. De cijfers zijn afkomstig van Foodstep en in de laatste editie van FoodserviceXS gepubliceerd. Volgens metingen deed de fastservicesector met een stijging van 5% het prima. De bestedingen in restaurants waren met +2,5% eveneens goed. De drankensector, recreatie en sport volgden met een bescheiden stijging van 1 Ã 1,5%. In de logiessector is een daling van 4% in eten en drinken gemeten wat, volgens Foodstep, verklaarbaar is met het vroege Pasen in 2016. Belangrijke ontwikkeling binnen catering is dat de drukte in het Nederlandse bedrijfsleven toeneemt en ook de behoefte aan de eet- en drinkvoorzieningen aantrekt. De cateraars in bedrijven krijgen echter ook meer concurrentie van aanbieders in nabijheid van bedrijven, zoals horeca, detailhandel en on-the-go. De foodservice in bedrijven daalde als gevolg van die ontwikkeling licht met 0,4%. Tot nu toe staat de foodservice op +1,7% voor de toeleveringen vanuit reguliere groothandels in 2017. Buiten de meting van de periodemonitor vallen de inkoop via supermarkten en de inkoop direct bij producenten. Deze groeiden in 2016 harder dan de grossiersleveringen. Mogelijk zet deze groei in 2017 door, schrijft onderzoekbureau Foodstep. Bron: Foodstep/FoodserviceXS
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees berichtZuivelmerk Milram betreedt Nederlandse foodservicemarkt
Introductie - DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties, betreedt de Nederlandse Foodservicemarkt met het zuivelmerk Milram. De producten van Milram staan in Duitsland bekend om de hun prijs kwaliteit verhouding.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtVan Gelder neemt horecaleverancier Vers Select over
Overname - Van Gelder groente & fruit heeft per 1 oktober de AGF horecagroothandel Vers Select uit Oud-Beijerland overgenomen. De positie van Van Gelder als AGF-groothandel voor de foodservice wordt door de overname aanzienlijk versterkt.
Lees berichtAnuga biedt internationaal overzicht food en beverage
Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.
Lees berichtFSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
Lees bericht