Voorkeur consument voor merk koffie verschilt per regio, D.E. landelijk grootste


Koffie - De Nederlandse horeca toont grote regionale verschillen in de populariteit van de koffiemerken. Waar bepaalde koffiemerken in een of meerdere provincies een grote distributie hebben, spelen ze in andere provincies een kleine rol. Douwe Egberts heeft in alle provincies de hoogste numerieke distributie. Dit blijkt uit cijfers van Datlinq over het jaar 2015. Volgens het onderzoeksbureau zijn er in het Nederlandse horecalandschap regionale verschillen met betrekking tot het koffieaanbod. Het merk Douwe Egberts heeft met een numerieke distributie van 17,1% in de horeca over alle provincies de sterkste positie. D.E. is vooral in de horeca in de provincie Friesland populair met een numerieke distributie van 29%. Lavazza, met een landelijke numerieke distributie van 4% de nummer twee in de Nederlandse horeca, is vooral sterk in Noord-Holland (8%). Na Douwe Egberts is espressomerk Segafredo in Groningen de nummer twee met een distributie van 10%. Provincies Volgens Datlinq zijn er specifieke koffiemerken die achter koploper Douwe Egberts in bepaalde provincies een sterke positie hebben. Zo heeft Illy een hoog distributie-aandeel in Zuid-Holland (5%), Smit & Dorlas is sterk vertegenwoordigd in Utrecht (11%) en Peeze is met eveneens 11% distributie nadrukkelijk aanwezig in de horeca in Gelderland. Beukenhorst heeft een goede positie in Overijssel en Mocca d’Or in de Zeeuwse horeca. Ondanks dat het distributieaandeel van Douwe Egberts in elke provincie het hoogst is, loopt volgens Datlinq het aandeel van de Utrechtse koffiebrander terug. Ook de andere koffiemerken in de top 10 laten in aandeel een teruggang zien. Uitzondering hierop zijn Lavazza en Mocca d’Or die landelijk aandeel weten te winnen. Zetmethode De koffie-zetmethodiek verschilt volgens Datlinq in de foodservicemarkt per segment. In de horeca wordt met name gebruik gemaakt van verse bonen. In de Nederlandse sportkantines is filterkoffie de meest gebruikte koffie en in de zorgsector wordt het meeste vloeibare koffie gebruikt. In de meeste horecazaken worden er volgens Datlinq gemiddeld minder dan 50 koppen koffie per dag geserveerd. In 20% van de outlets wordt tussen de 51 en 100 koppen koffie geserveerd en in 20% meer dan 100 koppen koffie. Bron: @FoodClicks Koffie - De Nederlandse horeca toont grote regionale verschillen in de populariteit van de koffiemerken. Waar bepaalde koffiemerken in een of meerdere provincies een grote distributie hebben, spelen ze in andere provincies een kleine rol. Douwe Egberts heeft in alle provincies de hoogste numerieke distributie. Dit blijkt uit cijfers van Datlinq over het jaar 2015. Volgens het onderzoeksbureau zijn er in het Nederlandse horecalandschap regionale verschillen met betrekking tot het koffieaanbod. Het merk Douwe Egberts heeft met een numerieke distributie van 17,1% in de horeca over alle provincies de sterkste positie. D.E. is vooral in de horeca in de provincie Friesland populair met een numerieke distributie van 29%. Lavazza, met een landelijke numerieke distributie van 4% de nummer twee in de Nederlandse horeca, is vooral sterk in Noord-Holland (8%). Na Douwe Egberts is espressomerk Segafredo in Groningen de nummer twee met een distributie van 10%. Provincies Volgens Datlinq zijn er specifieke koffiemerken die achter koploper Douwe Egberts in bepaalde provincies een sterke positie hebben. Zo heeft Illy een hoog distributie-aandeel in Zuid-Holland (5%), Smit & Dorlas is sterk vertegenwoordigd in Utrecht (11%) en Peeze is met eveneens 11% distributie nadrukkelijk aanwezig in de horeca in Gelderland. Beukenhorst heeft een goede positie in Overijssel en Mocca d’Or in de Zeeuwse horeca. Ondanks dat het distributieaandeel van Douwe Egberts in elke provincie het hoogst is, loopt volgens Datlinq het aandeel van de Utrechtse koffiebrander terug. Ook de andere koffiemerken in de top 10 laten in aandeel een teruggang zien. Uitzondering hierop zijn Lavazza en Mocca d’Or die landelijk aandeel weten te winnen. Zetmethode De koffie-zetmethodiek verschilt volgens Datlinq in de foodservicemarkt per segment. In de horeca wordt met name gebruik gemaakt van verse bonen. In de Nederlandse sportkantines is filterkoffie de meest gebruikte koffie en in de zorgsector wordt het meeste vloeibare koffie gebruikt. In de meeste horecazaken worden er volgens Datlinq gemiddeld minder dan 50 koppen koffie per dag geserveerd. In 20% van de outlets wordt tussen de 51 en 100 koppen koffie geserveerd en in 20% meer dan 100 koppen koffie. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht



Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht

Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid