‘Wat La Place doet past goed bij Jumbo’

La Place Dreefzicht.

Overname - “Wat La Place doet, past heel goed bij de ontwikkeling van onze Jumbo-formule: make it, take it en eat it”, zegt algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo tegenover het AD in reactie op de overname van de restaurantketen door zijn supermarktketen.

Van Eerd doelt onder meer op de toenemende behoefte van supermarktklanten aan beleving, aan kwaliteitsvoeding, zoals dat in de horeca wordt gepresenteerd, aan lekker eten en drinken voor thuis, maar ook voor directe consumptie. “In onze foodmarkten en foodcafés nodigen we mensen uit om producten ter plaatse op te eten. We hebben pick-up points, binnenkort starten we met thuisbezorging. In de hele voedingsmiddelenhandel is sprake van blurring.” Van Eerde bekend in gesprek met het AD altijd al met veel interesse naar La Place te hebben gekeken. “Het faillissement van V&D bood ons een unieke kans.”

40 tot 45 miljoen
De 61 losse vestigingen van La Place gaan over naar Jumbo, waarvan zes in het buitenland. Daarvan zullen er naar verwachting vijf tot tien gesloten worden. De supermarktketen neemt La Place over voor maximaal 40 tot 45 miljoen euro, zeiden experts eerder tegen het AD. La Place is winstmaker van V&D en zorgt voor een kwart van de omzet. Jaarlijks trekken alle filialen 35 miljoen bezoekers. De 61 losse La Place-restaurants zijn gevestigd langs snelwegen als de A4, grote treinstations, Schiphol en populaire locaties als de Ziggodome. Met deze transactie is volgens Jumbo de werkgelegenheid voor meer dan 90% van de 1600 tot 1700 werknemers van het La Place-hoofdkantoor en de vestigingen buiten de warenhuizen gewaarborgd. Wat er precies gebeurt met de overige La Place-vestgingen in de V&D-filialen is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat Jumbo bij de gesprekken over de overname van V&D aanschuift als belanghebbende.

Bron: AD/@FoodClicks
 

Auteur: Martijn Louws