Week van de fairtrade producten gestart


Actieweek – Deze week is het weer Fairtrade Week. Een week waarin alle fairtrade producten centraal worden gezet. Niet alleen in de supermarkt, maar ook binnen het out-of-homekanaal worden de producten een week lang extra in het zonnetje en op de kaart gezet. De Fairtrade Week wordt twee keer per jaar gehouden, in het voorjaar en in het najaar. De schijnwerper zetten op de fairtrade producten loont. In de afgelopen tien jaar is het aantal Fairtrade kopende huishoudens bijna verdrievoudigd, van 24% in 2007 naar 69% in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Tevens kopen consumenten frequenter en besteedt men meer geld aan fairtrade producten. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoen grens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen. Seizoenchocolade en rijst groeien het hardst Steeds meer retailers breiden het assortiment fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67%). Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30%). De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 7%. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13% t.o.v. 2015). Fairtrade Challenge Dit voorjaar staat de Fairtrade Week, die tot en met 14 mei duurt,  in het teken van de internationale Fairtrade Challenge. Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade celebrations die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite fairtradechallenge.nl. De organisatie hoopt met hulp van het bedrijfsleven en consumenten dat er tussen 6 t/m 14 mei een recordaantal Fairtrade producten genuttigd gaat worden om het fairtrade volume voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden verder te doen groeien. Bron: @FoodClicks/Max Havelaar Actieweek – Deze week is het weer Fairtrade Week. Een week waarin alle fairtrade producten centraal worden gezet. Niet alleen in de supermarkt, maar ook binnen het out-of-homekanaal worden de producten een week lang extra in het zonnetje en op de kaart gezet. De Fairtrade Week wordt twee keer per jaar gehouden, in het voorjaar en in het najaar. De schijnwerper zetten op de fairtrade producten loont. In de afgelopen tien jaar is het aantal Fairtrade kopende huishoudens bijna verdrievoudigd, van 24% in 2007 naar 69% in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Tevens kopen consumenten frequenter en besteedt men meer geld aan fairtrade producten. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoen grens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen. Seizoenchocolade en rijst groeien het hardst Steeds meer retailers breiden het assortiment fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67%). Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30%). De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 7%. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13% t.o.v. 2015). Fairtrade Challenge Dit voorjaar staat de Fairtrade Week, die tot en met 14 mei duurt,  in het teken van de internationale Fairtrade Challenge. Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade celebrations die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite fairtradechallenge.nl. De organisatie hoopt met hulp van het bedrijfsleven en consumenten dat er tussen 6 t/m 14 mei een recordaantal Fairtrade producten genuttigd gaat worden om het fairtrade volume voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden verder te doen groeien. Bron: @FoodClicks/Max Havelaar

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid