Winkelomzet plust voor eerst sinds lange tijd

Verkopen - Het gaat weer een beetje beter met de winkelomzet. Voor het eerst sinds het begin van de crisis hebben Nederlandse winkeliers de verkoop van hun waar zien toenemen. Gemiddeld verkochten ze vorig jaar één procent meer dan een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag.

Ook de omzet steeg, weliswaar iets minder hard dan het volume doordat de gemiddelde prijs van producten iets lager laag dan een jaar eerder. Gemiddeld zagen winkeliers hun inkomsten vorig jaar met een half procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder.

De laatste keer dat de omzet van de Nederlandse detailhandel – alle winkels die fysieke producten aan consumenten verkopen – toenam, was in 2011. Een stijging van het aantal verkochte producten was echter al niet meer voorgekomen sinds 2008, het jaar dat de financiële crisis in Europa begon.

Overigens deed niet elke winkelier het vorig jaar even goed. De verkoop van huishoudelijke producten lag bijvoorbeeld lager dan in 2013 en ook de verkoop van kleding lag iets lager. Drogisterijen en winkels met onder meer lampen, tapijt en meubelen deden het daarentegen juist beter. De bedrijven die verreweg het best presteren zijn overigens winkels op internet. Zij zagen hun omzet vorig jaar opnieuw flink stijgen, met bijna tien procent. Ook in de jaren ervoor presteerden webwinkels aanmerkelijk beter dan ondernemers met een winkel in de straat.

Bron: NRC

Auteur: Martijn Louws