Zelfregulering kinderen en reclame goed nageleefd door levensmiddelenindustrie


Industrie - Levensmiddelenfabrikanten hebben de zelfregulering rondom kinderen en reclame in 2013 goed nageleefd. Dat blijkt uit de jaarlijkse peiling die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde. Fabrikanten houden zich aan de restrictie uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) om geen reclame te maken gericht op kinderen tot 7 jaar. Ook leven de bedrijven het ‘comply or explain’ principe na: bedrijven maken geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar, tenzij zij hun beleid toelichten op www.zorgvuldigereclame.nl. De naleving op TV en in bioscopen is goed. Dit jaar is in de peiling extra gelet op uitingen op bedrijfswebsites. Er blijkt sprake te zijn van een sterke verbetering in de naleving online ten opzichte van 2012 en van een goed zelfcorrigerend vermogen. Uit de peiling van 2012 bleek dat veel fabrikanten nog moeite hadden met de definitie van online reclame. Niet alle bedrijven waren zich ervan bewust dat ook websites zich (deels) kunnen richten op kinderen en dat dit ook wordt beschouwd als reclame. Naar aanleiding van deze bevinding heeft de FNLI er het afgelopen jaar op ingezet om bedrijven hier bewust van te maken. Bron: FNLI/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid