Zondagomzet supermarkten stijgt fors


Supermarkten – De openstelling van supermarkten op zondag zorgen voor een aanzienlijke omzetstijging. Het omzetaandeel van de zondag binnen de totale weekomzet is gestegen naar 2.33%. Oftewel een omzet op jaarbasis van €769 miljoen. In 2012 is de zondagomzet bij de supers met 53% gestegen van €480 miljoen (2011) naar €734 miljoen (2012). Dit blijkt uit cijfers van onderzoekbureau Gfk, dat de gegevens verzamelde tot het eerste kwartaal van dit jaar. De zondagopenstelling van supermarkten is forse concurrentie voor de buitenhuismarkt. Vooral kant & klaar maaltijden (pizza’s), zowel vers als houdbaar, worden veel op zondag verkocht. Vers (met name brood, vleeswaren/salades en koffie) juist minder. Op zondag wordt ook naar verhouding veel ijs en rijst/deegwaren verkocht. Jongeren maken het meest gebruik van de zondagopening. Vooral de jongeren in de 3 grote steden. Aandeel op de zondag groeit ook bij de gepensioneerden, maar aandeel is nog laag. Het zondag aandeel groeit fors doordat steeds meer huishoudens (nu 52.7%) steeds vaker (nu 6.4 keer) op zondag boodschappen doen. Bijna driekwart van de zondagomzet is op de zondagmiddag. In alle fasen van de gezinscyclus groeit het belang van de zondagomzet. GfK heeft ook gekeken naar het grensverkeer tussen Nederland en Duitsland en België. Ook hier blijkt sprake te zijn van een toename. Mede door de grote prijsverschillen is Duitsland aantrekkelijk voor “een Foodtrip”.  44% van de inwoners van Limburg kochten het afgelopen jaar gemiddeld 1 keer per maand over de grens voeding (vooral wijn/aperitieven, frisdranken/vruchtensappen), terwijl slechts 14.9% inwoners van Brabant/Zeeland dit doen. Van de totale huishoudelijke voeding uitgaven besteden de Limburgers 4.3% over de grens en de Brabanders en Zeeuwen slechts 1.4%. Bron: GfK/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid