Zwanenberg wil helft omzet halen uit niet-vleesproducten

Vleesbedrijf Zwanenberg wil meer inspelen op de groeiende consumentengroep flexitariers

Flexitarisch - Zwanenberg Food Group, bekend van Kips leverworst en de boterhamworst van Zwan, gaat het roer omgooien. Het bedrijf uit Twente gaat zich meer bezighouden met vleesvervangers, soepen en sauzen. Doelstelling is op termijn 50 procent van de omzet uit niet-vleesproducten te halen.

De nieuwe weg van Zwanenberg wordt beschreven in het fd. De koerswijzigingen is noodzakelijk, zo laat ceo Ronald Lotgerink (56) i het artikel weten, omdat steeds meer mensen flexitariër worden. Volgens de topman is het heel normaal voor jongeren tegenwoordig om drie dagen per week geen vlees te eten.

Zwanenberg is met het bedrijf Purple Bee Hive al actief in de groente, met vier groenteburgers voor de foodservicemarkt. Ook die stap werd gemotiveerd met de dalende vleesconsumptie en het feit dat veel Nederlanders niet de norm van 200 gram groente per dag halen, namelijk de hoeveelheid die geadviseerd wordt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad.

Zwanenberg maakte eerder deze maand bekend dat zij voornemens is de vleeswarendivisie te verkopen aan het Belgische Ter Beke. Met Unilever heeft het bedrijf afspraken gemaakt over de fabrieken in Oss en de productie van soepen en sauzen. Deze overeenkomsten maken het voor Zwnenberg mogelijk om nieuwe markten aan te boren buiten de vleessector. Zwanenberg is nu nog voor 90 procent van de omzet afhankelijk van de productie van vleesproducten.

Bron: fd/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek