30% Nederlandse huishoudens in grensgebied koopt in buitenland
Supermarkt – 3 op de 10 Nederlandse huishoudens, die in de gemeenten in het grensgebied wonen, heeft het afgelopen jaar ook levensmiddelen in het buitenland gekocht. Gemiddeld kochten ze op jaarbasis 1 keer per maand in het buitenland en per bezoek werd er € 35,74 uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers over de supermarktomzetten, die vandaag door GfK bekend zijn gemaakt. De supermarktomzet is in januari gestegen met 1,8% naar € 3,38 miljard (€ 3,32 miljard in januari 2017). Per kassabon werd er in januari 5,6% meer afgerekend maar er werden minder kassabonnen uitgegeven (-3,6%). Over de grens Daarnaast doen consumenten ook boodschappen over de grens. Vooral in het grensgebied met Duitsland wordt er veel over de grens gekocht. Bijna 4 op de 10 huishoudens in het Duitse grensgebied doet gemiddeld 13,7 keer per jaar boodschappen over de grens. Per bezoek wordt er €35,45 uitgegeven. Nederlanders die in de grensstreek met België wonen, doen slechts 5 keer per jaar boodschappen over de grens. Buiten het grensgebied zien we een daling in het aantal huishoudens (12%) dat over de grens koopt (13,6% in 2016). Wijn daalt Er wordt nog steeds veel drank zoals wijn, bier en frisdrank over de grens verkocht maar de omzet in deze categorie is wel gedaald. In de categorie ongekoelde zuivel zien we wel een toename in de besteding over de grens. Bron: GfK Supermarkt – 3 op de 10 Nederlandse huishoudens, die in de gemeenten in het grensgebied wonen, heeft het afgelopen jaar ook levensmiddelen in het buitenland gekocht. Gemiddeld kochten ze op jaarbasis 1 keer per maand in het buitenland en per bezoek werd er € 35,74 uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers over de supermarktomzetten, die vandaag door GfK bekend zijn gemaakt. De supermarktomzet is in januari gestegen met 1,8% naar € 3,38 miljard (€ 3,32 miljard in januari 2017). Per kassabon werd er in januari 5,6% meer afgerekend maar er werden minder kassabonnen uitgegeven (-3,6%). Over de grens Daarnaast doen consumenten ook boodschappen over de grens. Vooral in het grensgebied met Duitsland wordt er veel over de grens gekocht. Bijna 4 op de 10 huishoudens in het Duitse grensgebied doet gemiddeld 13,7 keer per jaar boodschappen over de grens. Per bezoek wordt er €35,45 uitgegeven. Nederlanders die in de grensstreek met België wonen, doen slechts 5 keer per jaar boodschappen over de grens. Buiten het grensgebied zien we een daling in het aantal huishoudens (12%) dat over de grens koopt (13,6% in 2016). Wijn daalt Er wordt nog steeds veel drank zoals wijn, bier en frisdrank over de grens verkocht maar de omzet in deze categorie is wel gedaald. In de categorie ongekoelde zuivel zien we wel een toename in de besteding over de grens. Bron: GfK
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%
Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK.
Lees bericht‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’
Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...
Lees berichtMarco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO
Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.
Lees berichtLidl scoort als supermarkt het beste in versmaaltijden
Onderzoek – Van alle supermarkten krijgt Lidl de beste waardering voor haar versmaaltijden. Dit blijkt uit onderzoek van GfK waarin klanten van de verschillende landelijke supermarkten versmaaltijden op een 15-tal aspecten hebben beoordeeld.
Lees berichtAldi test kassaloos winkelen op 18 locaties in Nederland
Supermarkt – Samen met partner shopreme en de ALDI Nord Group of Companies test de dicounter de zelfscankassa en de ALDI SCAN&GO-app, waar klanten zelf producten mee kunnen scannen, zonder dat zij voorafgaand zijn geregistreerd. De test worden gedaan in 18 winkels.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees bericht