Aantal strandpaviljoens groeit tot boven 400; locaties in binnenland booming

Het Nederlandse strand is bijzonder populair bij buitenlandse toeristen waardoor de vraag naar voorzieningen langs de kust stijgt

Leisure - Het aantal strandpaviljoens in Nederland blijft stijgen. De afgelopen vijf jaar nam het aantal met 9 procent toe tot 411 vestigingen. Het aantal strandpaviljoens dat niet aan de kust ligt, groeit met 25 procent nog veel harder. Door de toenemende populariteit van het Nederlandse strand bij buitenlandse toeristen blijft de sector ook de komende jaren scoren.

Dit blijkt uit het rapport ‘Het Strandpaviljoen in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies. De groei van het aantal strandpaviljoens in niet-kust provincies komt met name door de toename van vestigingen aan stadsstranden en recreatiemeren. Het Nederlandse strand is nog altijd enorm populair bij buitenlandse toeristen waardoor de vraag naar voorzieningen langs de kust stijgt.
De horeca op het strand is vaak een van de eerste sectoren binnen de horeca die trends doorvoert in haar concepten. Gin-tonics, huisgemaakte limonades, ice tea en gezonde smoothies staan op veel menukaarten. Bij steeds meer strandpaviljoens wordt een uitgebreid ontbijt aangeboden en zijn kleine gezonde gerechten zoals dim-sum in opkomst. Ook sporten op het strand en in zee wordt populairder en de sportscholen op het strand verbreden steeds vaker hun concept met horeca. Daarnaast is het strand steeds vaker de plek voor verblijfsrecreatie. Speelvoorzieningen bij de paviljoens maken het bezoek meer een familie-uitje.

Schoon
Volgens Van Spronsen & Partners hecht de strandbezoeker wel aan een schoon strand. De Grondstofjutters is een nieuw initiatief dat strandpaviljoens, wandelaars, afvalverwerkers en overheden mobiliseert en verbindt. De grondstofjutters ruimen afval op van het strand en in ruil voor een volle tas krijgen zij een gratis koffie of een ijsje. In Katwijk is zelfs een zonne-oven geplaatst waarmee plastic afval wordt omgesmolten tot nieuwe strandproducten.

Jaarrond
Volgens het NBTC Holland Marketing werd de kust in 2015 door 2,3 miljoen buitenlanders bezocht waarvan 1,6 miljoen Duitsers en 420.000 Belgen. Er werd bijna 1,2 miljard euro besteed. Daarbij zijn steeds meer paviljoens jaarrond geopend en minder weersafhankelijk. Pluspunt is daarbij vaak dat de kwaliteit en het niveau van de horeca een ‘boost’ krijgt. Volgens Strand Nederland telt Nederland momenteel al 150 jaarrondexploitaties.

Bron: Van Spronsen & Parters/@FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk